گیاه‌خواری گیاه‌خواری رژیم غذایی است كه در چند سال اخیر به علت شیوع بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، چاقی و انواع سرطان طرفداران زیادی پیدا كرده اما در این میان گروه‌های مخالف آن نیز دیده می شود آنان معتقدند این رژیم غذایی كامل نبوده و می‌تواند سلامت افراد را تهدید كند. حرف‌های ضد و نقیضی درباره رژیم گیاه‌خواری شنیده می‌شود در این میان برخی می‌گویند این رژیم كامل نبوده و می‌تواند سلامت افراد به خصوص كودكان و مادران باردار را در معرض خطر قرار دهد و در مقابل برخی دیگر به شدت طرفدار این رژیم بوده چون معتقدند از مضرات مصرف منابع حیوانی در امان هستند. به اعتقاد برخی، گیاه‌خواری در صورتی كه كامل و متعادل باشد تامین كننده مواد مورد نیاز بدن بوده و رژیم سالمی محسوب می شود، اما گروهی دیگر با این نظر مخالفند و اعتقاد چندانی به این نوع رژیم غذایی ندارند. گیاه‌خواری در صورتی كه مطلق باشد و افراد دارای این رژیم از مواد غذایی مانند لبنیات، شیر و تخم مرغ استفاده نكنند، دچار مشكلاتی خواهند شد و ممكن است در معرض خطر قرار گیرند. كارشناسان معتقدند تنها گروه در معرض خطر، گیاه‌خواران مطلق یا وگان ها و افراد دارای رژیم غذایی ماكروبیوتیك هستند كه مكمل‌های غذایی مانند ویتامین B12 برای این گروه‌ها ضروری است. كیفیت رژیم غذایی گیاه‌خواری در مقایسه با همه چیزخواران به مراتب بهتر بوده و آنان با كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و التهابی و افزایش طول عمر همراه هستند، از جمله مزایای زیست محیطی این رژیم غذایی، چرخه سریع‌تر بازیابی سبزی‌ها نسبت به محصولات حیوانی و كمك به حفظ محیط زیست پاك است. در این باره محقق انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور  ابتدا به تعریف گیاه‌خواری پرداخت و گفت: گیاه‌خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است كه ممكن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیرو فرآورده های آن، تخم‌مرغ و عسل كه منابع غذایی با منشاء حیوانی هستند، نیز بشود. دكتر «مرجان باژن» ادامه داد: یكی از دلایل عمده‌ ای كه منجر شده افراد‌ به رژیم‌ های گیاه‌خواری روی آورند،‌ افزایش شیوع بیماری‌‌های مزمن ناشی از تغییرات شیوه زند‌گی انسان از جمله بیماری‌ های قلبی- عروقی، دیابت، چاقی و انواع سرطان است، در بعضی موارد نیز علاقه به حیوانات و توجه به حقوق آنها باعث شده تا افراد‌ از گوشت آنها تغذیه نكنند‌. نیازهای تغذیه ای گیاهخواران وی اظهار داشت: هر چند رژیم غذایی گیاه‌خواری دارای مزایای گوناگونی است، اما باید توجه داشت كه رژیم غذایی هر چه محدودتر شود، كسب همه عناصر مغذی مورد نیاز دشوارتر خواهد شد.
این محقق حوزه تغذیه افزود: اگر فردی رژیم گیاه‌خواری را بر می گزیند، لازم است در اتخاذ برنامه ریزی غذایی مناسب برای اجرای آن دقت كند، به عنوان مثال گروهی از گیاه‌خواران كه لبنیات یا گوشت نمی خورند با بزرگترین خطر تغذیه ای مواجه اند؛ چرا كه بسیاری از عناصر مهم غذایی از جمله ویتامین ها عمدتا به میزان فراوان در غذاهای حیوانی موجود هستند.
وی اظهار داشت: به هر حال محققان رعایت تنوع را در مصرف غذاهای گیاهی به گیاه‌خواران توصیه می كنند و آنها را از مصرف یك یا چند نوع غذای محدود برحذر می دارند تا به این وسیله مواد مورد نیاز بدنشان تامین شود.

نویسنده : mohammadho3in