مجید روانجو- نویسنده و روزنامه نگار
یکم: ریاکاری واکنشی است که در بنیان سلامت فردی و سازوکار اجتماع پویا، ناپسند و مذموم تلقی می‌شود. ممکن است این عارضه در فرد، گروه یا طبقه اجتماعی نمود حاصل کند و در دوره‌ای جامعه به آن گرفتار ‌آید. اصولا ریاکاری، نوعی پرده‌پوشی و کتمان اصل «خود» است. گریز را سبب می‌شود. در پی قوام بخشیدن و بارآوری «غیر خود» است. جست‌وجوی منفعتی را در سر می‌پروراند که فرسنگ‌ها با آنچه شایستگی و «حق» به ارمغان می‌آورد فاصله دارد. در واقع، ریاکاری فردی و اجتماعی یا اکتسابی است که به مرور شکل می‌گیرد، پرورانده می‌شود، قوام می‌گیرد و سرانجام حربه می‌شود یا فی‌البداهه تحت‌تأثیر یک اتفاق دامنه‌دار زیر چهره‌ای موجه خود را آشکار می‌کند.
دوم: زادگاه طبیعی ریاکاری اجتماعی است آلوده به انواع فسادهای ریز و درشت اقتصادی و نابهنجاری‌های فرهنگی. نقطه ثقل و پایدارکننده ریاکاری دسترسی حیله‌گرانه به منفعت است و دیگر اسباب خودنمایی غیرمشروع. اگر آب رونده باشد و گل آلود نباشد، حتی به هزار زحمت، ماهی فراچنگ نمی‌آید. نابسامانی جامعه به‌طور خودکار راه بر بازرسان سلامت درونی افراد و منادیان قوانین بهداشت روان وی می‌بندد.
سوم: تردیدی نیست که سجایای فردی یا جمعی زاییده محیط است و پاسخ محیط نیز بر مدار اعتلا و دیگرشدن تبیین می‌شود. به یقین مشکل اصلی از گریزان شدن از هنجارها ریشه می‌گیرد. چرایش عوامل بسیاری احضار می‌کند. بذر ریاکاری در بی‌توازنی رشد می‌کند: از بی‌توازنی در تقسیم ثروت‌های همگانی و بی‌توازنی در استعدادهای فردی تا بی‌توازنی در جایگاه‌ها و به کارگرفتن مواهب و امکانات عمومی. معروف است که زیست ماهی قزل‌آلا در محیط آبی نشانگر تضمین استفاده انسانی آن آب است. با این نظر، می‌توان نتیجه گرفت: اجتماع بیمار، جامعه ریاپرور، نامتوازن و نابهنجار، به‌طور طبیعی و ضروری روانپزشک و روانشناس و روان‌درمان و متخصص اعصاب و روان بسیاری دارد. درمانگری این جماعت اغلب موقتی و آسپرینی است. درچنین سازوکاری شاید بتوان به فرد ریاکار حق داد: «راست می‌گوید، برای زندگی است.»
برای مبارزه با ریاکاری درمان قاطعی متصور نیست، جز تغییر بنیادی و تدریجی زیرساخت‌ها و نیز روساخت‌های اجتماعی. در گام نخست باید از هرنظر به شکوفایی اقتصادی اهمیت وافر داد و همنوا با آن مشق فرهنگی کرد: کارهای بنیادی و بی‌چشمداشت.
چهارم: از کودکی مدام به ما گوشزد و حقنه می‌شود: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو! رنگ جماعت چه رنگی است. مسلما سفید و شفاف نیست. تکلیف او که نمی‌خواهد همراه و هم‌عیار جامعه و جماعت آن شود چیست؟ دورادور پیداست که یا باید نابود شود یا بگریزد. و این آغاز فاجعه انسانی است. فاجعه‌ای نه آغشته به خونریزی و تشنج و زد و خورد. اتفاقی که به درجازدن منتهی می‌شود و بیشتر مواقع عقبگرد اجتماعی رهاوردش است. فاجعه آنگاه رخ می‌نماید که بیماری ریاکاری اندک اندک مسری شود و هنجاری متعارف و قابل‌قبول به‌نظر ‌آید. هنگامی که عزای دسته‌جمعی تبدیل شود به جشن و سرور. در چنین وانفسایی دیگر ریا و ریاکار و ریاکاری ناپسند و نکوهیده نیست. فضیلت است و سزاوار تکریم. چنین است که می‌شود به آسانی نوای شوم زنگ و ناقوس فروپاشی و ویرانی را شنید؛ دیگر فرصتی برای مقابله و جهت‌گیری‌های تدافعی با هدف دیگر شدن نیست.
0 0
نویسنده :
تاریخ ارسال : 1399/07/13 17:08:33

پست های مشابه
در گزارش زیر طرز تهیه کرم ژله میوه را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 2
تخم شنبلیله می‌تواند با عفونت در قسمت‌های مختلف بدن مقابله کند و همچنین فواید زیادی برای سلامتی از ... ادامه مطلب 2
در گزارش زیر طرز تهیه پفک گردویی را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 2
شما می‌توانید از پاک کننده‌های قوی چشم پوشی کنید و همچنان سینک آشپزخانه‌ی خود را براق نگه دارید. ادامه مطلب 3
در گزارش زیر طرز تهیه کوکوی باقالی و شوید را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 2
گروهی از دانشمندان در تحقیقات اخیر خود ارتباط میان فواید گیاه خواری و گروه خونی افراد را مورد ... ادامه مطلب 21
کنگر فرنگی فواید درمانی بسیاری دارد و می‌تواند به میزان قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری کند. ادامه مطلب 18
علف لیمو یکی از گیاهان معطر بوده که دارای خواص دارویی بسیار زیادی است. ادامه مطلب 20
یوگا یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای حفظ سلامت و کنترل استرس‌های روزانه است. ادامه مطلب 22
برخی از دارو‌ها ممکن است حجم ادرار را افزایش دهند یا سبب از دست دادن مایعات بدن شوند. ادامه مطلب 21
متخصصان می‌گویند کم‌آبی بدن می‌تواند با علائم بالینی خود را نشان دهد. ادامه مطلب 24
متخصصان می‌گویند مصرف کشمش و برگ زرد آلو می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد. ادامه مطلب 35