روغن‌های مصرفی و چربی‌های رژیمی علاوه براینکه در ایجاد طعم و مزه غذا‌ها نقش دارند، تأمین کننده بخش اعظمی از انرژی دریافتی روزانه محسوب می‌شود.
دکتری تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: روغن‌های مصرفی و چربی‌های رژیمی، منبع مهم و با ارزشی از اسید‌های چرب ضروری نظیر اسید‌های چرب امگا-۳، امگا-۶ و امگا-۹ و ویتامین‌های محلول در چربی هستند.

زهرا حسن زاده با بیان اینکه توجه به نوع و میزان چربی مصرفی روزانه برای حفظ سلامت بدن حائز اهمیت است، افزود: دریافت زیاد چربی‌ها و انتخاب چربی‌های نامناسب خطر چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: مصرف زیاد روغن‌ها به صورت غذا‌های پُرچرب و سرخ کرده موجب بالا رفتن چربی‌ها در خون و نفوذ آن‌ها به دیواره رگ‌ها و اختلال در خونرسانی در اندام‌های داخلی بدن می‌شود.

این دکتری تخصصی علوم تغذیه اظهارداشت: بنابراین باید تا حد ممکن مصرف چربی‌ها را با استفاده از روش‌های پخت سالم مانند بخارپز، آب پز، پختن در فر و تنوری کردن کاهش داد.

علاوه براینکه گروهی از چربی‌های رژیم غذایی از جمله روغن‌های نباتی مایع و جامد، کره و مارگارین به صورت مرئی و قابل دیدن هستند، بخشی دیگر از چربی‌ها مثل چربی موجود در گوشت قرمز، لبنیات، تخم مرغ، چیپس و انواع تنقلات و شکلات به صورت نامرئی هستند که در برنامه غذایی روزانه باید مورد توجه قرار گیرد.

حسن زاده ادامه داد: بهتر است مصرف منابع غذایی حاوی چربی‌های مفید در برنامه غذایی افزایش یابد. انواع مغز‌ها و دانه‌ها مانند گردو، بادام، فندق، پسته و کنجد به صورت روزانه و در حد اعتدال مصرف شود.

انواع ماهی‌ها نیز به دلیل تأمین کردن اسید‌های چرب ضروری به میزان دست کم دو بار در هفته مصرف شوند.

وی ادامه داد: مصرف روغن‌های گیاهی مایع به دلیل اینکه بدون کلسترول هستند و اسید‌های چرب غیراشباع بالایی دارند به روغن حیوانی یا روغن‌های جامد نباتی ارجحیت دارند.

روغن‌های مایع حاوی ترکیبات مناسب برای تأمین انرژی موردنیاز روزانه هستند و نقش مهمی در رشد و تکامل کودکان، بهبود عملکرد مغز، تولید هورمون‌های ضروری در بدن و محافظت از ارگان‌های داخلی بدن نظیر کلیه‌ها و قلب دارد.

وی افزود: در مصرف روغن‌های گیاهی نیز باید تعادل و تنوع رعایت شود. مصرف روغن‌های گیاهی بیش از نیاز روزانه توصیه نمی‌شود.

به علت تفاوت در ترکیب اسید‌های چرب در روغن‌های گیاهی شامل روغن زیتون، کلزا، کنجد، سویا، هسته انگور و سبوس برنج رعایت تنوع در مصرف روغن‌های گیاهی حائز اهمیت است.

دکتری تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: تمامی روغن‌های مایع خوراکی برای پخت غذا مناسب هستند. به علت اینکه روغن‌های مایع مخصوص پخت و پز نسبت به حرارت بالا مقاوم نیستند، باید فقط برای پخت انواع خورش، خوراک و برنج استفاده شود که نیاز به سرخ کردن ندارد.

برای سرخ کردن غذا باید از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود. اما باید به این موضوع توجه شود که حتی روغن‌های مخصوص سرخ کردنی نیز باید با حرارت کم مورد استفاده قرار گیرند که از دود کردن و سوختن روغن جلوگیری شود.

خانم حسن زاده افزود: با قرار گرفتن روغن در معرض حرارت بالا حین پخت غذا، ترکیبات شیمیایی نامطلوب تولید می‌شود که موجب کدر، بدبو و غلیظ شدن روغن و دود کردن آن می‌شود.
0 0
نویسنده :

ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب