تغییراتی ساده در برنامه غذایی و خوراکی‌های مورد علاقه تان ایجاد و هورمون‌های بدنتان را تنظیم کنید.
هورمون‌هایی مثل استروژن و انسولین جزء آن دسته از مواد شیمیایی هستند که پیام رسانی می‌کنند و روی جنبه‌های مختلفی از سلامت اثرگزار هستند. این هورمون‌ها در کل بدن نقش دارند و از طریق جریان خون به قسمت‌های مختلف انتقال داده می‌شوند. ناتعادلی در این هورمون‌ها باعث ایجاد عوارض جانبی مثل نازک و ضعیف شدن مو‌ها، بی خوابی، ریزش مو، خستگی، افسردگی، افزایش وزن و ناباروری می‌شود. در نتیجه در این قسمت از سلامت نمناک مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم که برای تنظیم سطح هورمونی شما مفید هستند. بهترین خوردنی‌ها برای تنظیم هورمون بدن زنان و مردان ۱. روغن نارگیل روغن نارگیل حاوی لوریک اسید است که این ماده برای درمان تولید هورمون‌ها موثر می‌باشد. همچنین با ویروس‌ها و باکتری‌های مضر در بدن مبارزه می‌کند، هضم آن راحت است، متابولیسم بدن را سرعت می‌بخشد و انرژی خوبی را برای بدن فراهم خواهد کرد. ۲. آووکادو آووکادو حاوی اسید‌های چرب سالم است و به راحتی مواد مغذی را به بدن جذب می‌کند. همچنین حاوی پتاسیم، فیبر، منیزیم، فولیک اسید، ویتامین E و ویتامین‌های B می‌باشد و در نتیجه به خوبی هورمون‌ها را تنظیم می‌کند. ۳. دانه کتان دانه کتان یکی از منابع سرشار از استروژن است که یک هورمون ضروری هم برای مردان و هم برای زنان محسوب می‌شود. همچنین محتوای فیبر بالایی دارد و شما را سیر نگه می‌دارد. سطح کلسترول آن نیز پایین است و برای افرادی که قصد کاهش وزن و تنظیم هورمونی دارند، بسیار مناسب می‌باشد. ۴. زردچوبه گیاهان‎ ‎و ادویه جات قطعا چیز‌هایی ‏فراتر از طعم و مزه به وعده‌هایی غذایی ما می‌بخشند و آن تنظیم تعادل هورمون‌های بدن است. سیر، رزماری، آویشن، ‏زردچوبه، زنجبیل، زیره‌ی سبز، کاری و فلفل هندی همگی بسیار مفیدند. زردچوبه محبوب‌ترین آنهاست، زیرا به طور طبیعی از ‏خواصی برای کاهش التهاب، درد و نفخ برخوردار است‎. تنظیم هورمون‌های بدن با خوراکی‌ها ۵. دانه کنجد دانه کنجد هورمون‌ها را به طور طبیعی تنظیم می‌کند. این ماده فیبر مناسب و مواد معدنی دارد و به عنوان میان وعده گزینه مناسبی است. عموما برای مصرف در سالاد نیز گزینه مناسبی می‌باشد. ۶. انار آب انار دارای خواص ‏‎‎ضدالتهابی‎، ضد سرطانی ‎و ‏آنتی اکسیدانی است که از ایجاد سلول‌های سرطانی در پوست، سینه و روده پیشگیری می‌کند. یکی از قوی‌ترین استروژن‌های بدن ‏ به نام استرودیول، نقش بسیار مهمی در گسترش سلول‌های سرطانی سینه دارد اغلب سرطان‌ها دارد. انار دارای برخی ترکیبات طبیعی است که از تبدیل استروژن‌های ضعیف به استرادیول ‏جلوگیری می‌کند و در نتیجه برای تنظیم هورمون‌ها بسیار موثر خواهد بود. ۷. سبوس سبوس نه تنها دارای فیتواستروژن است، بلکه هورمون‌ها را نیز تنظیم کرده و با کمبود استروژن مبارزه می‌کند. علاوه بر آن حاوی فیبر است که برای رژیم غذایی مناسب ضروری می‌باشد. ۸. هویج هویج خام به میزان زیادی حاوی فیبر است و استروژن‌های اضافی را در بدن از بین می‌برد. هم زنان و هم مردانی که از کمبود استروژن در بدن رنج می‌برند، حتما باید هویج خام زیادی را مصرف کنند. ۹. ماکا ریشه ماکا یکی از اعضای خانواده تربچه است و تولید هورمون و میل جنسی را تقویت می‌کند. با مصرف این دانه علائم مربوط به سندروم پیش از قاعدگی کاهش می‌یابد و باروری و بهبود پوست نیز افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین تولید اسپرم نیز در مردان تقویت خواهد شد. ۱۰. کوینوآ کوینوآ از خانواده چغندر، اسفناج و سوییس چارد است. این گیاه محتوای پروتئینی بالایی دارد و فاقد گلتونی است. به همین دلیل هم به راحتی هضم می‌شود و هم به تنظیم انرژی می‌پردازد. ۱۱. ماست ماست پروبیوتیک عملکرد سیستم گوارش را بهبود بخشیده و توازن باکتری‌های مفید در روده را تنظیم ‏کرده و به متابولیسم استروژن‌ها کمک می‌کند. اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که فقط خوردن نصف فنجان ماست به صورت روزانه، باعث تنظیم هورمون‌ها خواهد شد. ۱۲. اسفناج اسفناج حاوی استرویید‌های گیاهی است و متابولیسم گلوکز را بالا می‌برد. همچنین سطح قند خون را تنظیم کرده و نیاز بدن به تزریق هومون انسولین را می‌کاهد. کلروفیل موجود در اسفناج بدن را از سم‌های محیطی محفوظ نگه می‌دارد. تنظیم هورمون‌های بدن با خوراکی‌ها ۱۳. دانه چیا یا تخم شربتی تخم شربتی دارای فیبر نامحلول است و کالری کمی دارد و همچنین قند خون را تنظیم کرده و حساسیت به انسولین را می‌کاهد. از طرفی دیابت را مدیریت می‌کند، علائم سندروم متابولیک را بهبود می‌بخشد و فشار خون و کلسترول را نیز تنظیم خواهد کرد. این گیاه در کاهش التهاب و تنظیم هورمون‌ها نیز موثر است. ۱۴. کلم بروکلی کلم بروکلی مانند اسفناج عمل می‌کند و علاوه بر تنظیم هورمون، متابولیسم، میزان آهن، زینک و منیزیم را نیز بهبود می‌بخشد. ۱۵. ماهی سالمون سالمون یک ماهی معروف و جزء منابع سرشار از ویتامین D، اسید‌های چرب امگا ۳ و پروتئین می‌باشد. ۱۶. گردو و بادام گردو و بادام هر دو دارای آنتی اکسیدان و پروتئین هستند و قابلیت بالایی در تنظیم هورمون‌ها دارند. ۱۷. گوشت مرغ و خروس گوشت مرغ و خروس جزء منابع سالم پروتئین و چربی است و ویتامین‌های کافی را به بدن می‌رساند که باعث تنظیم هورمونی خواهد شد. ۱۸. گوشت قرمز گوشت قرمز جزء منابع سرشاری از زینک، آهن، ویتامین‌های B و پروتئین است و تاثیر مثبتی روی سلامت غدد درون ریز دارد. ۱۹. تخم مرغ‌ها تخم مرغ سطح کلسترول را تنظیم می‌کند و همچنین یک منبع پروتئینی مناسب محسوب می‌شود و ویتامین‌های ضروری بدن را نیز تنظیم خواهد کرد. ۲۰. تخم کدو تخم کدو یکی از بهترین‌ها در تنظیم هورمون است و پروتئین، مواد معدنی و استرول‌های سالم گیاهی را نیز به بدن می‌رساند. ۲۱. گوجه فرنگی گوجه فرنگی نیز یکی از بهترین‌ها در تنظیم هورمون است و منبع عظیمی از فلاوونید‌ها و کلسیم و مواد معدنی محسوب می‌گردد. ۲۲. لبو یا چغندر قرمز این ماده سرشار از فیبر، فلاوونید‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد و با تنظیم هورمونی، گوارش را نیز بهبود می‌بخشد. ۲۳. سیر سیر یک ماده ضد التهاب و آنتی اکسیدان است و حاوی آلیسین می‌باشد و در تنظیم هورمون‌ها نیز بسیار موثر خواهد بود. تنظیم هورمون‌های بدن با خوراکی‌ها ۲۴. جودوسر جو غنی از ویتامین‎ E، روی، سلنیوم، آهن، مس، ‏منگنز و منیزیم است و همچنین سرشار از پروتئین و فیبر است که به تنظیم قند خون و انسولین کمک خواهد کرد و موجب‎ ‎کاهش کلسترول‎ ‎و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی خواهد شد. ۲۵. پسته، تخم آفتابگردان و صنوبر این دانه‌ها جزء محصولات آجیل هستند و منبع سالمی از چربی و لینولنیک اسید می‌باشند که برای تنظیم هورمون‌ها ضروری هستند. البته باید به اندازه متناسبی مصرف شوند و در استفاده از آن‌ها زیاده روی نکنید. ۲۶. بین مصرف امگا ۳ و امگا ۶ تعادل برقرار کنید. بسیاری از افراد عادت دارند که مصرف امگا ۶ را جایگزین امگا ۳ کنند. امگا ۶ جزء چربی‌های غیر اشباع است و همچنین جزء اسید چرب ضروری است. امگا ۳ نیز به آن شبیه است و بسیاری از افراد هردوی این‌ها را یکی می‌دانند، اما هرگز نباید آن‌ها را جایگزین یکدیگر کنید، زیرا هر دو به یک اندازه برای بدن و تنظیم هورمون‌ها ضروری هستند. ۲۷. روغن زیتون چربی‌های تک رشته‌ای غیر اشباع نیز در روغن زیتون وجود دارد که به تنظیم هورمون‌ها می‌پردازد. ۲۸. شکلات تلخ شکلات تلخ حاوی سطح مطلوبی ار مواد مغذی ضروری است و ویتامین A، B، E، آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فلاوونید‌ها به اندازه کافی درآن یافت می‌گردد. ۲۹. محدود کردن غذا‌های سرخ کردنی یکی دیگر از راهکار‌های درمانی برای تنظیم هورمون‌ها دوری از مواد مضر سرخ کردنی و چربی دار است. مصرف بیش از حد چربی‌های ناسالم دمای بدن را بالا می‌برد و ساختار چربی‌های بدن را نیز بهم می‌ریزد و در جذب آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. این غذا‌ها اکسیداسیون می‌شوند و تاثیر منفی روی تنظیم سطح هورمون‌ها خواهند داشت. ۳۰. سیب سیب دارای آنتی اکسیدان فلاونوئیدی و آنتی هیستامین به صورت طبیعی است. مانند سایر فلاونوئید‌ها، از خواص استروژنی گیاهی برخوردار است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خوردن یک عدد سیب در روز خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند؛ پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته و ... را کاهش خواهد داد. تنظیم هورمون‌های بدن با خوراکی‌ها ۳۱. چای سبز چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و نوعی چربی سوز محسوب می‌شود. کافئین موجود در آن نیز انرژی را افزایش داده و همچنین حاوی تیناین است که مانع از ترشح کورتیزول می‌گردد و در نتیجه برای تنظیم هورمون‌ها گزینه مناسبی خواهد بود. ۳۲. مکمل‌های ویتامین D۳ نقش ویتامین D۳ افزایش سلامت بدنی است و روی سیستم ایمنی، میزان هورمون انسولین، فشار خون و سلامت مغز و نخاع نیز موثر است. ۳۳. استفاده نکردن از قرص‌های ضد بارداری قرص‌های ضد بارداری پیچیدگی‌های زیادی را ایجاد می‌کنند. مصرف این قرص‌ها در بلند مدت باعث ایجاد مشکلات زیر می‌گردد:
- خونریزی بین پریود‌ها
- افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه
- افزایش خطر خونریزی رحمی، انعقاد خون، حمله قلبی و سکته
- میگرن
- فشار خون بالا
- افزایش وزن
- تغییرات روحیه
- حالت تهوع
- تومور‌های کبدی
- درد سینه بنابراین بهتر است که از روش‌هایی غیر از قرص برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. ۳۴. روغن رازیانه روغن رازیانه واکنش سیستم ایمنی و اختلالات تیروئیدی را کنترل می‌کند. همچنین بدن را آرام کرده، متابولیسم را افزایش داده، التهاب را تسکین، گوارش را بهبود بخشیده و هومورن‌ها را نیز تنظیم می‌کند. ۳۵. دارچین همانطور که در بخش‌های قبلی سلامت نمناک و مرد مطلب خواص دارچین گفتیم دارچین کمک بسزایی به تنظیم هورمون انسولین می‌کند و این به معنای تنظیم شاخص قند خون و در نتیجه انسولین کم‌تر در بدن است و به بهبود دیابت هم کمک خواهد کرد. مقداری دارچین سیلان را به غذا‌ها و نوشیدنی‌های خود اضافه کنید. ‏ ۳۶. روغن لاوندر این روغن تعادل هورمونی را بالا می‌برد، کیفیت خواب را افزایش می‌دهد و بدن را گرم نگه خواهد داشت. ۳۷. روغن آویشن این روغن تولید پروژسترون را افزایش می‌دهد، مشکلات سلامتی، نازایی، افسردگی، فیبروم، بی خوابی، ریزش مو و یائسگی را نیز می‌کاهد و همچنین در میزان هورمون‌های طبیعی تعادل برقرار می‌کند و ترکیب چند قطره از آن با آب گرم در حمام معجزه آفرین خواهد بود. ۳۸. روغن چوب صندل روغن این گیاه میل جنسی را تقویت می‌کند و در ریلکیسیشن بسیار موثر است. بوی آن نیز بسیار آرامش بخش است و استرس و ناتعادلی هورمونی را از بین می‌برد. فقط کافی است که سه قطره از آن را به مچ یا کف پای خود اعمال کنید.
0 0
نویسنده :

ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب