خستگی صبحگاهی به خودی خود یک بیماری نیست ولی نشانه‌ای از کارکرد نادرست بخشی از بدن است.
شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که صبح از خواب بیدار شده و همچنان با احساس خستگی بیش از حد مواجه باشید. این در شرایطی است که از خلق و خوی خوبی برخوردار نیستید و تمایلی به انجام هیچ کاری در طول روز ندارید. اگرچه خواب خوب شبانه کاملا ضروری است، اما خستگی صبحگاهی می‌تواند به دلایل دیگری شکل بگیرد.
 اگر به اندازه کافی خوابیده باشید، خسته از خواب بیدار شدن شرایطی طبیعی نیست. به گفته کارشناسان، خستگی صبحگاهی مکرر می‌تواند نشانه‌ای از برخی بیماری‌ها باشد و این مساله را باید با پزشک خود مطرح کنید.
دلایل خستگی صبحگاهی
از علائم خستگی صبحگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سرگیجه هنگام برخاستن از تخت
- خشکی دهان
- درد عضلانی
- ناراحتی دستگاه گوارش
- لرز
- فشار خون پایین (کم فشاری خون)
- خشکی چشم

دلایل خستگي

الف) مشکلات قلبی
پزشکان به طور کلی چند ساعت ابتدایی صبح را از جمله خطرناک‌ترین ساعات عنوان می‌کنند.آن‌ها اغلب به آنچه سنکوپ نام دارد و از فشار خون پایین ناشی می‌شود، اشاره می‌کنند که به دلیل کاهش گردش خون در مغز رخ می‌دهد. اگر خستگی صبحگاهی ادامه دارد، به ندرت از سطوح انرژی کافی برخوردار هستید یا کمی سرگیجه دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

ب) مشکلات هورمونی: کم کاری تیروئید
افراد مبتلا به کم کاری تیروئید با کمبود هورمون تیروئید مواجه هستند که بر عملکرد‌های بدن تاثیر می‌گذارد. کمبود هورمون‌ها موجب کند شدن متابولیسم بدن می‌شود که کاهش توانایی‌های عملکردی انسان را به همراه دارد. شما احساس خستگی و بی حالی را تجربه خواهید کرد. خستگی ناشی از کم کاری تیروئید اغلب هنگام صبح بیشتر به چشم می‌آید.

ج) مشکلات عاطفی
کارشناسان اغلب به این نکته اشاره دارند که نحوه مواجهه و تعامل فرد با ساعات صبحگاهی بازتابی از سلامت جسمانی و عاطفی وی است. در آن لحظه شما در برابر یک روز کاری کامل، مراقبت از کودکان، و وظایف دیگر قرار دارید. اگر وضعیت عاطفی شما خوب نباشد، انجام هر وظیفه‌ای می‌تواند طاقت فرسا به نظر برسد.
افسردگی به طور معمول موجب درد‌های عضلانی، خستگی شدید، بی علاقگی، و غم و اندوه کلی می‌شود. بی تردید، یکی از دشوارترین لحظات برای افراد مبتلا به این بیماری زمانی است که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند.
دلایل خستگی صبحگاهی
د) تغذیه ضعیف و رژیم‌های غذایی شدید
شما باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. گاهی اوقات، افراد تصمیم می‌گیرند تا برنامه‌های غذایی سخت و محدود کننده‌ای را دنبال کنند که می‌تواند در نهایت به بی تعادلی‌های تغذیه‌ای بسیار شدید منجر شود.
رژیم‌های غذایی شدید می‌توانند موجب بی تعادلی‌های متابولیک شوند که امکان مواجهه با خستگی شدید، غش کردن، یا اختلالات هیدروالکترولیت با سدیم و پتاسیم را افزایش می‌دهد. این شرایط نیز می‌تواند به مشکلات قلبی، آریتمی (ضربان نامنظم قلب)، و حتی حملات قلبی منجر شود.   دلایل خستگی صبحگاهی
مبارزه با خستگی صبحگاهی
- اگر بیش از دو هفته است که با خستگی صبحگاهی مواجه هستید به پزشک مراجعه کنید.
-  آرامش و شادی منبع فوق العاده انرژی برای مبارزه با خستگی است.
- از دریافت مواد مغذی به میزان کافی، مصرف مواد غذایی مختلف و تامین آب مورد نیاز بدن اطمینان حاصل کنید.
- صبحانه را هیچگاه حذف نکنید. این یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روز است. - میوه‌ها و منابع فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. دلایل خستگی صبحگاهی - جو دوسر، سیب، توت فرنگی، بلوبری، موز و مغزدانه‌ها را در وعده غذایی صبحانه استفاده کنید که منبع خوبی برای کسب انرژی و بهبود خلق و خو هستند.
- آنچه را نیاز دارید از شب پیش تدارک دیده تا هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید همه چیز آماده و در دسترس شما باشد و در آرامش صبحانه خود را میل کنید.
- هشت ساعت استراحت کنید، حداقل نیم ساعت در روز پیاده‌روی کنید و در برابر نور خوشید قرار بگیرید. 
0 0
نویسنده :

ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب