کسب درآمد از اشتراک ویدیو

 حقایقی تلخ درباره قند های رژیمی و مصنوعی 

انجمن قلب و انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کنند در مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای مبارزه با چاقی، سندرم متابولیک و دیابت نوع2 احتیاط شود چون همه این بیماری‌ها عوامل خطر بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. وقتی می‌گوییم «احتیاط» منظورمان مصرف هر از گاهی است، نه مصرف روتین و مداوم؛ یعنی مصرف گه‌گدار مواد غذایی حاوی قندهای مصنوعی برای کم کردن کالری دریافتی اشکال ندارد ولی مصرف مداوم آن ها سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

قند، نوشابه، پولکی، آبنبات و شکلات های بدون قند –بدون گلوکز- همیشه توجه ما را به خود جلب می کنند. چه بهتر از این که هر چه می خواهی بخوری، قند خونت هم بالا نرود؛ به ویژه اگر درگیر دیابت و دردسر هایش هم باشی. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که «آیا مصرف بی حد و مرز این شیرینی های رژیمی کار عاقلانه ای است؟» برای یافتن پاسخ با ما همراه شوید.

به گزارش «بهپو»، مواد و ترکیب‌های شیمیایی‌ که به نام «قند مصنوعی»، «سنتزی» یا «شبه قند» می‌شناسیم در واقع از لحاظ شیمیایی و فرمولی، قند و کربوهیدرات نیستند و هیچ کالری‌ای ندارند. این قندها مانند آسپارتام، ساخارین سدیم، زایلیتول و ... در بدن انسان هضم و جذب نمی‌شوند، ولی مزه آن ها در دهان ما شیرین است.

این مواد نوعی شیرین‌کننده محسوب می‌شوند؛ شیرینی دارند اما کالری و ارزش تغذیه‌ای ندارند بنابراین مربا، نوشابه، آبمیوه و... را برای کسانی که می‌خواهند رژیم بگیرند یا بیماری‌هایی مثل دیابت دارند، با این قندهای مصنوعی یا شبه قند درست می‌کنند یا به آن ها می‌گویند چای و قهوه را با این نوع قندها شیرین کنید.

 

مصرف دایمی قندهای مصنوعی خطرناک است

شیرینی‌های مصنوعی به علت اینکه کالری ندارند و قندخون را بالا نمی‌برند، مورد توجه قرار گرفته‌اند، مثلا یک نوشابه کوچک کولا که در حد 330 سی‌سی است، 10 قاشق چای‌خوری شکر دارد که معادل 150 کیلوکالری می‌شود، در حالی که در نوشابه‌های رژیمی، این کالری وجود ندارد.

با توجه به این ویژگی، بیشتر افرادی که می‌خواهند وزنشان کم شود و مبتلایان به دیابت، فراورده‌هایی مانند انواع شیرینی‌ها، نان های شیرین، نوشابه‌ها و دیگر نوشیدنی‌هایی که با این قندهای مصنوعی درست شده‌اند، مصرف می‌کنند، در حالی که استفاده طولانی‌مدت و زیاد این شیرین‌کننده‌ها اثرهای سوء بر سلامت دارد. بنابراین این تفکر که قند این مواد غذایی جذب نمی‌شود و کالری ندارد پس مجاز هستیم هر چقدر دلمان خواست از آن ها مصرف کنیم، اشتباه است.

انجمن قلب و انجمن دیابت آمریکا هم توصیه می‌کنند در مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای مبارزه با چاقی، سندرم متابولیک و دیابت نوع2 احتیاط شود چون همه این بیماری‌ها عوامل خطر بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. وقتی می‌گوییم «احتیاط» منظورمان مصرف هر از گاهی است، نه مصرف روتین و مداوم؛ یعنی مصرف گه‌گدار مواد غذایی حاوی قندهای مصنوعی برای کم کردن کالری دریافتی اشکال ندارد ولی مصرف مداوم آن ها سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. در ادامه به 7 مورد از خطرهای مصرف مداوم شیرین‌کننده‌های مصنوعی و علت اینکه چرا باید آن ها را کنار بگذاریم، می‌پردازیم.

 

1- درصد شیرینی بالا

درصد شیرینی قندهای مصنوعی بسیار بالاست و آستانه حس چشایی را برای حس طعم مواد شیرین بسیار بالا می‌برد. بین این شیرین‌کننده‌ها، درصد شیرینی آسپارتام که از انواع دیگر کمتر است، 180 برابر، ساخارین300 برابر، سوکرالوز 600 برابر و درصد شیرینی نیوتامین 8 هزار برابر قند و شکر است. البته چگونگی پاسخ بدن انسان و مغز به مصرف این مواد بسیار پیچیده است.

 

2-  اثر سرطان‌زا در موش‌های آزمایشگاهی

نتایج آزمایش و تحقیقات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده مصرف طولانی‌مدت شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث ابتلای این حیوانات به سرطان مثانه می‌شود، اما مطالعات انسانی در این باره هنوز کافی نیست و به همین دلیل نمی‌توان قضاوت دقیقی درباره این تاثیر در انسان داشت، اما اثر سرطان‌زایی در حیوانات به اثبات رسیده، بنابراین بر «محدودیت مصرف» در انسان تاکید می‌شود.

 

3- افزایش احتمال ابتلا به سندرم متابولیک

مصرف روزانه نوشابه‌های رژیمی، 36 درصد خطر ابتلا به سندرم متابولیک و 67 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع2 را افزایش می‌دهد. نشانگان متابولیک مجموعه‌ای از علایم شامل افزایش همزمان فشارخون، قندخون، چربی بدن مخصوصا در دور کمر و شکم و کلسترول غیرطبیعی خون است و باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و سکته می‌شود.

نتایج مطالعاتی که درباره خطر ابتلا به سندرم متابولیک انجام شده، نشان داده این خطر در مصرف‌کننده‌های نوشابه‌های غیررژیمی در مقایسه با مصرف‌کنندگان نوشابه‌های رژیمی یکسان است؛ یعنی آن افزایش خطر 36 درصدی در مقایسه با کسانی بود که نوشابه‌ مصرف نمی‌کردند و این اثر مساوی در کسانی است که نوشابه رژیمی و غیررژیمی استفاده کرده بودند.

ادامه مطلب در سایت (کلیک کنید) :

https://www.behpu.com/article/details/5801/%D8%AD%D9%82%D8%A7%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%AE-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%82%D9%86%D8%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C

0 0
نویسنده :

پست های مشابه
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب


ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب