اگرچه کنترل بیماری دیابت تا حد زیادی به تغذیه و سبک زندگی افراد بستگی دارد، میوه‌های شیرین و سرشار از کربوهیدرات می‌توانند روی سطح قند خون تاثیر منفی بگذارند.
 آناناس با تاج سبزی بر سر و طلایی که در دلش دارد به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های گرمسیری شناخته شده و طعم شیرین و مطبوع آن مورد علاقه بسیاری از افراد می‌باشد، اما همین شیرینی باعث شده برخی بیماران مبتلا به دیابت از آن دوری کنند.
اما آیا دیابتی‌ها باید برای کل زندگی خود از خوردن چنین میوه خوشمزه‌ای محروم باشند؟ خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها
فواید آناناس برای دیابت
آناناس از میوه‌های پر خاصیت و سرشار از فیبر و ویتامین و فاقد چربی می‌باشد که مصرف مقادیر متوسط آن برای سلامتی همه افراد از جمله بیماران مبتلا به دیابت مفید است.
همان طور که می‌دانید مصرف فیبر برای افراد دیابتی بسیار مهم است و به کاهش قند خون، کاهش کلسترول و تنظیم حرکات روده کمک می‌کند.
یک برش نازک آناناس حاوی ۲۶.۸ میلی گرم ویتامین C می‌باشد، گفته شده زنان بزرگسال به ۷۵ میلی گرم و مردان بزرگسال به ۹۰ میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. این ویتامین از آنتی اکسیدان‌های قوی است و در کنار مزایای فراوانش به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد دیابتی نیز کمک می‌کند.
آناناس همچنین حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین A، فولات و آنتی اکسیدان‌های مختلف است که خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش داده و به تقویت سلامت عمومی بدن کمک می‌کنند. خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها با این حال این میوه مقادیر زیادی کربوهیدرات و قند طبیعی نیز دارد که به خصوص افراد دیابتی باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
به طور کلی آناناس بیشتر از آن که به عنوان میوه‌ای مفید برای افراد دیابتی شناخته شده باشد در فهرست میوه‌هایی دسته بندی شده که کمی زیاده روی در مصرف آن می‌تواند برای سلامت افراد مبتلا به دیابت مضر باشد. به همین دلیل بیشتر از آن که بخواهیم درباره فواید آن صحبت کنیم قصد داریم به سوال زیر پاسخ دهیم:
آیا افراد دیابتی می‌توانند آناناس مصرف کنند؟
اگر دیابت دارید می‌توانید از هر نوع ماده غذای سالم و مغذی از جمله آناناس و سایر میوه‌ها مصرف کنید، اما نوع این مواد غذایی به سایر غذا‌هایی که می‌خورید، سبک زندگی و نوع دیابت نیز بستگی دارد. خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها به طور کلی پزشکان به افراد دیابتی توصیه می‌کنند:
برنامه غذایی سالم و متعادل داشته باشند، به آن چه می‌خورند به خصوص کربوهیدرات توجه داشته باشند، یک برنامه ورزشی متناسب با مصرف کربوهیدرات و دارو‌های مصرفی خود در پیش بگیرند
انجمن دیابت آمریکا نیز توصیه کرده افراد دیابتی نباید از مصرف انواع مواد غذایی تازه از جمله میوه‌ها غافل شوند. با این وجود از آن جا که میوه‌هایی همچون آناناس حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و قند‌های طبیعی هستند باید به این مورد توجه کافی شود، اما چگونه؟

سه روش برای متعادل کردن رژیم غذایی دیابت نوع ۲ وجود دارد که عبارتند از:
شمارش کربوهیدرات ها،  الگوی بشقاب و شاخص گلیسمی (شاخص قندی) آناناس و کربوهیدرات شمارش کربوهیدرات ها
کربوهیدرات‌ها از مواد مسئول در افزایش سطح قند خون هستند و در رژیم‌های غذایی مخصوص دیابت به کنترل و شمارش آن‌ها توجه زیادی می‌شود.
گفته شده مصرف ۴۵ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی و ۱۵ تا ۲۰ گرم در هر میان وعده برای اکثر افراد مناسب است اگرچه این مقدار به مواردی همچون دارو‌های مصرفی و میزان فعالیت‌های ورزشی روزانه نیز بستگی دارد.
برای متعادل سازی کربوهیدرات مصرفی، می‌توانید مواد غذایی دلخواه خود را میل کنید با این شرط که تعداد کل کربوهیدرات‌های هر وعده از خط قرمز عبور نکند.
اگر بخواهید میوه پر کربوهیدراتی همچون آناناس را به وعده غذایی خود اضافه کنید ممکن است لازم باشد موادی همچون سیب زمینی یا نان را حذف کنید تا تعداد کربوهیدرات دریافتی بدن در سطح سالم بماند.

مقدار کربوهیدرات موجود در مقادیر مختلف آناناس به صورت زیر است:
یک تکه نازک ۵۶.۵ گرمی: ۷.۴ گرم کربوهیدرات (۵.۵ گرم قند طبیعی) دارد.  یک تکه ضخیم ۸۵ گرمی: ۱۱ گرم کربوهیدرات (۸.۳ گرم قند طبیعی) دارد. نصف فنجان (۱۱۳.۵ گرم): ۱۵ گرم کربوهیدراتیک دارد. يک فنجان کنسرو تکه‌های آناناس بدون آب (۱۷۰ گرم): ۲۸ گرم کربوهیدرات
لازم به ذکر است یک فنجان تکه‌های آناناس تازه حاوی حدود ۱۶.۴ گرم قند طبیعی می‌باشد، این مسئله بسیار مهم است، زیرا بدن قند را نسبت به کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای زودتر هضم کرده و باعث نوسانات بیشتر قند خون می‌شود.
فراموش نکنید تکه‌های آناناس در شربت غلیظ حاوی کربوهیدات بسیاری بیشتری می‌باشد.
برای اطلاع از مقدار کربوهیدرات موجود در یک محصول خاص توصیه می‌شود همیشه قبل از خرید به برچسب آن دقت کنید.
در مورد آب آناناس نیز باید توجه داشته باشید از آن جا که آب میوه گیری باعث از بین رفتن فیبر موجود در میوه می‌شود قند آب میوه نسبت به قند موجود در میوه کامل با سرعت بیشتری وارد جریان خون خواهد شد.
گفته شده ۲۸ میلی لیتر آب آناناس طبیعی حدود ۱۳ گرم کربوهیدرات دارد، بنابراین نوشیدن یک لیوان بزرگ آب آناناس طبیعی نیز می‌تواند سطح قند خون را به شدت بالا ببرد.

آناناس و الگوی بشقاب
برخی افراد برای متعادل ساختن رژیم غذایی خود سعی می‌کنند از ایجاد تعادل بین انواع مواد غذایی موجود در بشقاب استفاده کنند.
فرض کنید یک بشقاب ۲۳ سانتی متری دارید، در این صورت بهتر است نیمی از آن را با سبزیجات بدون نشاسته مانند کلم بروکلی، سالاد یا هویج، یک چهارم آن را با پروتئین بدون چربی مانند مرغ، توفو یا تخم مرغ و یک چهارم دیگر آن را با غلات یا غذا‌های نشاسته‌ای مانند غلات کامل، ماکارونی یا سیب زمینی پر کنید.
همچنین توصیه می‌شود به همراه این بشقاب مواد غذایی، یک قطعه میوه متوسط یا یک فنجان میوه و لبنیات کم چرب میل کنید.

شاخص گلیسمی آناناس
شاخص گلیسمی به شما کمک می‌کند تا بفهمید مصرف آناناس برای شما مناسب است یا خیر، فارغ از این که از کدام روش بالا استفاده کنید.
شاخص گلیسمی معیاری است که سرعت افزایش قند خون هنگام مصرف کربوهیدرات‌ها را نشان می‌دهد و عواملی مانند محتوای شکر، نشاسته، فیبر، مقدار و نوع پردازش، رسیده بودن میوه و روش پختن در مقدار آن موثر است.
هر چه شاخص گلیسمی یک ماده غذایی بالاتر باشد خوردن آن با سرعت بیشتری قند خون را افزایش می‌دهد.   خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها
در صورتی که بخواهید از مواد غذایی سالم با شاخص گلیسمی بالا استفاده کنید لازم است شاخص گلیسمی کل را با خوراکی‌های کم گلیسمی متعادل سازید.
شاخص گلیسمی آناناس بسته به محل رشد آن معمولا بین ۵۱ تا ۷۳ است که متوسط رو به بالا می‌باشد. با این حال این مقدار ممکن است تغییر کند، مثلا مشخص شده شاخص گلیسمی آناناس مالزی حدود ۸۲ است.
ناگفته نماند میوه آناناس شاخص گلیسمی کمتر از آب میوه و میوه رسیده آن شاخص گلیسمی بیشتر از میوه نارس دارد.

عوارض جانبی آناناس برای دیابت
همان طور که قبلا گفتیم آناناس سرشار از کربوهیدرات و قند‌های طبیعی است و از شاخص گلیسمی نسبتا بالایی برخوردار است، به همین دلیل مصرف آن بدون توجه به کربوهیدرات دریافتی روزانه، می‌تواند باعث افزایش شدید قند خون شود.
افرادی که از دارو‌هایی همچون آسپرین و دارو‌های ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند بهتر است از مصرف این میوه اجتناب کنند.

نحوه مصرف آناناس برای دیابتی‌ها
اگر به دیابت مبتلا هستید می‌توانید از آناناس در مقادیر متوسط و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل بهره ببرید، اگرچه شاخص گلیسمی این میوه بالا است، اما هنوز هم روش‌های زیادی برای لذت بردن از طعم بی نظیر آن وجود دارد. خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها آناناس حتی اگر به مقدار بسیار کم مصرف شود شیرینی بیشتری نسبت به میوه‌هایی همچون سیب یا گریپ فروت دارد و اشتیاق خوردن مواد غذایی شیرین در افراد مبتلا به دیابت را ارضا می‌کند. اگر عاشق آناناس هستید می‌توانید یک تکه از این میوه را به همراه مواد غذایی پروتئینی مانند پنیر کاتیج کم چرب یا ماست یونانی میل کنید. اگر از آناناس به عنوان بخشی از وعده غذایی خود استفاده می‌کنید قبل از خوردن این میوه ابتدا مقداری مواد پروتئینی میل کنید، به نظر می‌رسد این کار به کاهش سرعت افزایش قند خون کمک می‌کند. تا حد امکان سراغ آناناس تازه یا کنسرو‌های بدون قند و سایر افزودنی‌ها بروید و از کمپوت یا آناناس شیرین شده اجتناب کنید. فراموش نکنید حتی اندکی آناناس خشک یا آب آناناس دارای مقدار زیادی قند است. پس از افزودن این میوه به رژیم غذایی خود حتما تا مدتی به تغییرات قند خون خود توجه داشته باشید.
0 0
نویسنده :

پست های مشابه
یک متخصص طب سنتی گفت: دارچین بهترین دارو برای بازیافتن انرژی است اگر ناراحتی معده دارید حتماً از ... ادامه مطلب 0
در گزارش زیر طرز تهیه کیک پیتزا خانگی را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 1
تحقیقات نشان می‌دهد که لپه دارای خواص بی شماری برای حفظ سلامت بدن است. ادامه مطلب 0
در گزارش زیر طرز تهیه آش سورانه کرمانشاهی را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 0
بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی که برای کودکان و نوجوانان بسیار آشناست، با گریم متفاوت در یک فیلم سینمایی به ... ادامه مطلب 22
در گزارش زیر طرز تهیه آش گوجه فرنگی را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 21
در گزارش زیر طرز تهیه خورش متنجان را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 12
ادامه مطلب 12
ادامه مطلب 14
ادامه مطلب 8
ادامه مطلب 10
ادامه مطلب 3


ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب