خواص فلفل دلمه‌ای به قدری است که اگر از آن آگاه شویم، قطعا این فلفل را به جزء جدایی‌ناپذیر وعده‌های غذایی‌مان تبدیل می‌کنیم.
حقیقت این است که بیشتر ما فلفل دلمه‌ای را برای عطرش استفاده می‌کنیم و خیلی اهمیت نمی دهيم که چه خواصی دارد و چه خواصی ندارد. عطر زیاد و خاصیت آلرژی‌زایی‌ای هم که دارد خیلی‌ها را از خودش رانده است، اما خواص این فلفل آن ‌قدری هست که اگر در جریانش قرار بگیریم قطعا این فلفل را به جزء جذایی‌ناپذیر وعده‌های غذایی‌مان تبدیل می‌کنیم.   اثرات خاص فلفل دلمه‌ای در پخت غذا
فلفلی سرشاز از ویتامین C که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، در کاهش وزن تاثیرگذار باشد، سلامت چشم را تامین کند و خواص بسیار زیاد دیگری که قطعا می‌تواند با اضافه‌شدن به رژیم غذایی هفتگی، بخش زیادی از سلامت فردی را پوشش دهد. اما در کدام غذا‌ها می‌توانیم از این فلفل استفاده کنیم؟ راحت‌ترین آن این است که موقع پختن مرغ، یک تکه فلفل دلمه‌ای هم به آن اضافه کنیم. با این کار هم بوی مرغ گرفته می‌شود، هم بو و مزه مطبوعی را به مرغ می‌دهد. علاوه بر این در  خوراکی هايی مانند لازانیا، ماکارونی، پلوی یونانی، پیتزا، انواع سالادها، دلمه و کباب چوبی نيز مي توانيم از فلفل دلمه ای استفاده کنيم.
از پودر فلفل دلمه‌ای هم به اسم پودر پاپریکا می‌شود در انواغ غذا‌ها استفاده کرد؛ زیرا تندی دیگر فلفل‌ها را ندارد و عطر و بوی خیلی خوبی هم دارد.

فلفل دلمه‌ای چطور از شما محافظت می‌کند؟ کمک به جریان خون مناسب
جریان خون مناسب به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. متخصصان تغذیه می‌گویند از خواص فلفل دلمه‌ای این است که به گردش خون مناسب کمک می‌کند، چون سرشار از فسفر است.

حفظ سلامت چشم
فلفل دلمه‌ای حاوی همان مقدار بتاکاروتن هویج است و می‌تواند بینایی را تقویت کند. با مصرف فلفل دلمه‌ای، کاروتنوئید کافی، مانند بتاکاروتن و لوتئین دریافت می‌کنید. این ترکیب‌ها برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید و دژانسیون ماکولا ضروری هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی، باید غذا‌هایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین C هستند. فلفل دلمه‌ای ویتامین C فراوانی دارد و مصرف مرتب آن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند اگر سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف است، فلفل دلمه‌ای نارنجی را به رژیم غذایی معمول خود اضافه کنید. اثرات خاص فلفل دلمه‌ای در پخت غذا تأمین مواد مغذی برای جنین
متخصصان تغذیه به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند فولات مصرف کنند، چون مواد مغذی لازم را به جنین می‌رساند. برای رشد مناسب جنین، می‌توانید فلفل دلمه‌ای مصرف کنید که موادمغذی و البته فولات فراوانی دارد. گفته می‌شود مصرف فلفل دلمه‌ای خام یا پخته طی دوره حاملگی برای زنان باردار مؤثر است.

کمک به کاهش وزن
سبزیجات مختلف می‌توانند کربوهیدرات‌هایی را که مصرف می‌کنید، به انرژی تبدیل کنند. به این ترتیب، کربوهیدرات‌های بد که عمدتا منجر به چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند، تأثیری روی بدن شما نمی‌گذارند. خواص فلفل دلمه‌ای زیاد است، اما کالری کمی دارد و اصلا چربی ندارد؛ بنابراین توصیه می‌شود، آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کمک به سلامت دستگاه گوارشی
عملکرد نامناسب دستگاه گوارشی منجر به اسهال، حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی‌های دیگری می‌شود که بسیار رنج‌آور هستند و آب بدن را هم خشک می‌کنند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند فلفل دلمه‌ای را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، چون نیاسین فراوانی دارد. نیاسین یا همان ویتامین B۳ برای تقویت سیستم گوارش ضروری است. هضم درست غذا باعث می‌شود بدن، مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر موادمغذی را که همیشه مصرف می‌کنید، جذب کند.

منبع آنتی‌اکسیدان
فلفل دلمه‌ای می‌تواند به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کند. بدن شما به آنتی‌اکسیدان فراوانی نیاز دارد، چون آنتی‌اکسیدان‌ها با سلول‌های سرطانی و رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از بدن شما در مقابل بیماری‌های مزمن همچون سرطان محافظت می‌کنند.

ضدالتهاب
التهاب در بدن اگر به‌موقع درمان نشود، ممکن است منجر به بیماری‌های خطرناکی بشود. متخصصان تغذیه افراد را به مصرف غذا‌هایی ترغیب می‌کنند که خواص ضدالتهابی دارند؛ یکی از این موادغذایی، فلفل دلمه‌ای است.

مفید برای سیستم عصبی
سیستم عصبی برای انجام فعالیت‌های مختلف به مغز پیغام می‌دهد. به همین خاطر است که روان‌شناس‌ها بر حفظ سلامت سیستم عصبی تأکید می‌کنند. اخیرا مطالعه‌ای نشان داده که موادمغذی موجود در فلفل دلمه‌ای، تأثیرات مثبتی بر سلامت روان و توانایی‌های شناختی انسان دارند. اثرات خاص فلفل دلمه‌ای در پخت غذا   ضدپیری
برای جلوگیری از آسیب‌های بالقوه به سلول‌ها و بافت‌های پوستی که منجر به شل شدن، خشک شدن و آسیب به پوست، و همین طور ایجاد چین‌وچروک می‌شوند، آنتی‌اکسیدان لازم است. متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند موادغذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان، همچون فلفل دلمه‌ای مصرف کنید.

کمک به سلامت دستگاه تنفسی
مصرف فلفل دلمه‌ای به هر شکلی، می‌تواند برای سلامت دستگاه تنفسی مفید باشد. مواد مغذی همچون پتاسیم، منگنز، منیزیم و ویتامین C، با عواملی مبارزه می‌کنند که منجر به مشکلات تنفسی مختلف همچون آسم، عفونت ریه، آمفیزم و ... می‌شوند

طرز تهیه یک غذای متفاوت با فلفل دلمه‌ای

پپروناتا
مواد لازم‌:
روغن کنجد: یک‌چهارم پیمانه
* فلفل دلمه‌ای قرمز، خلالی: دو عدد
* فلفل دلمه‌ای زرد، خلالی: دو عدد
* فلفل دلمه‌ای سبز، خلالی: دو عدد
* پیاز بزرگ، خلالی: یک عدد
* سیر خرد شده: به مقدار دلخواه
* پودر آویشن: نصف قاشق غذاخوری
* گوجه فرنگی درشت نگینی: چهار عدد
* ریحان تازه: ۵،۶ ساقه
* آب لیموترش تازه: یک چهارم پیمانه
* نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم   اثرات خاص فلفل دلمه‌ای در پخت غذا   طرز تهیه و دستور پخت:
۱. روغن کنجد را در یک تابه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را یک دقیقه در آن تفت دهید تا نرم شود. فلفل دلمه‌ای رنگی را اضافه کرده و پنج الی شش دقیقه تفت دهید تا کمی نرم شود، اما مواظب باشید خیلی نپزد، چون کمی تلخ می‌شود.
۲. سیر را اضافه کرده و مواد را دو دقیقه دیگر تفت دهید. کمی نمک و آویشن افزوده و گوجه را داخل تابه بریزید. شعله را زیاد کرده و پنج دقیقه همه مواد را تفت دهید. تابه را از روی شعله بردارید و نمک و فلفل سیاه را به غذا اضافه کنید.
۳. برگ‌های ریحان را با آب لیموترش تازه ترکیب کرده و به عنوان سس پپروناتا به غذا اضافه کرده و میل کنید.
0 0
نویسنده :
تاریخ ارسال : 1399/10/12 10:46:21

پست های مشابه
محمدمهدی عباسی پسر ۱۴ ساله مشهدی از یک فاجعه تلخ جلوگیری کرد. ادامه مطلب 1
ربات انبارداری طراحی و ساخته شده است که می‌تواند از قفسه‌های انبار بالا برود. ادامه مطلب 1
جویدن استخوان از تفریحات مورد علاقه‌ی سگ‌هاست و اگر این استخوان را خیلی دوست داشته باشند حتی ممکن ... ادامه مطلب 1
مردی که از دیوار محل نگهداری شیرها در باغ وحش بالا رفته بود توسط یک شیر نر زخمی ... ادامه مطلب 1
در صورتی که عفونت دندان بدون درمان به حال خود رها شود، می‌تواند منجر به عفونت‌های جدی و ... ادامه مطلب 3
علاقه مندی به قند و شکر می‌تواند حالت اعتیاد پیدا کند که نتیجه‌ای جز ابتلا به بیماری دیابت ... ادامه مطلب 3
در گزارش زیر طرز تهیه املت دنور را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 3
در گزارش زیر طرز تهیه کوبیده ماش و قمری را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 4
افراد مشهور در سراسر جهان قبل از شهرت شغل‌های دیگری داشتند که گاهی تصور کردن آن‌ها در این ... ادامه مطلب 3
در گزارش زیر با چگونگی پیدایش نخستین رستوران بیرون‌بر در تاریخ ایران آشنا شوید. ادامه مطلب 3
در گزارش زیر طرز تهیه سوپ تمبر هندی را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 3
در گزارش زیر طرز تهیه مربای ترب سفید را به شما آموزش می‌دهیم. ادامه مطلب 3