یک متخصص تغذیه با اشاره به عوامل مؤثر در بروز فشار خون بالا، گفت: اصلاح سبک تغذیه در کنار انجام فعالیت ورزشی و رعایت رژیم غذایی می‌تواند از بروز فشار خون بالا جلوگیری کند.
مجید حاجی فرجی، در خصوص تغذیه سالم برای جلوگیری از پرفشاری خون، اظهار داشت: فشار خون بالا یا پرفشاری خون یکی از علل خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است، به بیان دیگر این بیماری قاتل خاموش بدن است چراکه هیچ‌گونه علائمی تا زمانی که به میزان قابل توجهی بالا می‌رود، ندارد. در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون یعنی ۱۰ درصد از جمعیت ایران مبتلا به این بیماری هستند، بنابراین نسبت به جلوگیری از بروز این بیماری توجه ویژه‌ای باید داشت.
وی افزود: فشار خون بالا می‌تواند منجر به آسیب به مویرگ‌های مغزی شده و منجر به سکته مغزی شود در موارد دیگر می‌تواند منجر به کوری چشم، بروز مشکلات حاد و مزمن کلیوی، سردرد و درد قفسه سینه شود، صرف نظر از علل ارثی بروز فشار خون بالا عواملی مانند چاقی و اضافه وزن نیز با بروز این بیماری ارتباط دارند تا جایی که ۵۰ درصد از افراد مسن به این بیماری مبتلا هستند.
حاجی فرجی عنوان کرد: افزایش وزن و عدم اصلاح سبک تغذیه‌ای، عدم انجام فعالیت‌های ورزشی مداوم به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز از جمله عوامل موثر در بروز فشار خون بوده بنابراین کاهش وزن و انجام فعالیت ورزشی در کنار اصلاح تغذیه همچنین درمان این بیماری توسط پزشک متخصص از جمله راهکار‌هایی است که می‌توان برای جلوگیری از این بیماری در دستور کار قرار داد.
وی ادامه داد: مصرف لبنیات کم چرب، میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C افزایش میزان مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم و کلسیم از جمله موارد مناسب برای کاهش فشار خون هستند برای مثال مصرف موادی مانند خیار، اسفناج، سویا، حبوباتی مانند لوبیا و همچنین مصرف سیر به صورت پخته به جای بلع و مصرف آن به صورت ناشتا از جمله موارد کمک کننده به کاهش فشار خون است.
این متخصص تغذیه اظهار کرد: پرهیز از مصرف گوشت‌های فراوری شده مانند برگرها، سوسیس و کالباس که با سدیم یا نمک بالایی تهیه می‌شوند، ترشیجات، تنقلات، کیک‌ها، نان‌ها و یا بیسکویت‌هایی که در تهیه آن‌ها از بکینگ پودر استفاده می‌شود، سس‌ها، شکلات، کافئین و الکل از نکات ضروری هستند که در بروز فشار خون بالا نقش پررنگی داشته و نسبت به عدم مصرف آن‌ها باید توجه ویژه‌ای شود.
حاجی فرجی تصریح کرد: فشار خون بالا در کنار مقاومت در انسولین، قند خون بالا، چاقی شکمی، افزایش سطح چربی خون، کاهش HDL از جمله موارد بروز سندروم متابولیک است که همگی این موارد به سبب سبک نادرست زندگی، الگوی غلط غذایی و فعالیت کم ایجاد می‌شوند بنابراین رژیم غذایی مناسب، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات، دانه‌های کامل غلات، لبنیات کم چرب، مصرف گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی، عدم مصرف نوشیدنی‌ها و غذا‌های شیرین هم خطر بروز انواع سکته و هم بیماری‌های کلیوی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
وی در پایان تاکید کرد: در بیماران ۴۰ تا ۷۰ سال که مبتلا به فشار خون بالا هستند علاوه بر رعایت رژیم غذایی درمان‌های دارویی نیز برای کاهش فشار خون و بروز خطرات ناشی از این بیماری از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.
0 0
نویسنده :
تاریخ ارسال : 1399/10/14 18:27:21

پست های مشابه
ارتباط فشار خون با مرگ و میر در سنین بالا، نقش دارو‌های فشار در کنترل کرونا و ... ... ادامه مطلب 31
متخصصان انگلیسی می‌گویند آگاهی نسبت به علائم حمله قلبی و مراجعه سریع به پزشک برای نجات بیمار بسیار ... ادامه مطلب 35
برخی مواد طبیعی خانگی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان رقیق کننده خون استفاده کرد. ادامه مطلب 25
روده سالم به داشتن بدنی سالم کمک می‌کند و برخی علائم می‌تواند به عنوان آژیرخطر مشکلات این اندام ... ادامه مطلب 28
یک متخصص دندان گفت: افراد حتما از حرکات افقی، عمودی و در نهایت حرکات دورانی برای شستن دندان ... ادامه مطلب 28
رژیم غذایی سوپ کلم یک رژیم لاغری کوتاه مدت است اما دنبال کردن این برنامه برای مدت طولانی ... ادامه مطلب 33
محققان آمریکایی معتقدند کمبود ویتامین B۱۲ در بروز وزوز گوش نقش اساسی دارد. ادامه مطلب 33
اگربه دنبال راهکار‌های ساده و عملی برایدفع سنگ کلیه می‌گردید، این مطلب را بخوانید. ادامه مطلب 33
رئیس انجمن تغذیه ایران : افرادی که در بحران کرونا دچار افسردگی و اضطراب شده‌اند، بهتر است عصر‌ها ... ادامه مطلب 44
روش‌های ساده‌ای برای کنترل اضطراب و حمله عصبی وجود دارد که ما در این مطلب سعی کرده ایم ... ادامه مطلب 42
ماهی خوردن موجب تثبیت ریتم قلب می‌شود. ادامه مطلب 51
اگر از چربی‌هایی که زیر پوستتان جا خوش کرده اند خسته شده‌اید و می‌خواهید خوش اندام‌تر شوید، باید ... ادامه مطلب 48