ماهی خوردن موجب تثبیت ریتم قلب می‌شود.
تاکنون از مزایای خوردن ماهی برای سلامتی انسان بسیار شنیده ایم، ماهی را کباب کنید، سس بزنید، در فر بپزید یا تفت دهید. تنها به این نکته توجه داشته باشید که باید در سبد غذایی خود، خوردن ماهی را بگنجانید. یک تحقیق منتشر شده در مجله "هلث آنلاین" نشان داد که خوردن ماهی یک بار در هفته، خطر مرگ قلبی ناگهانی را به نصف کاهش می‌دهد.     ماهی خوردن و تثبیت ریتم قلب     حتما این جمله را شنیده‌اید «مهم‌ترین عامل مرگ و میر پس از تصادفات»، آمار مرگ بر اثر حمله قلبی و سکته قلبی است. بالا بودن آمار سکته قلبی و بیماری‌های مربوط به قلب به دلیل کمبود امکانات پزشکی نیست، بلکه به دلیل شیوه نادرست زندگی امروزی ما است. محققان می‌گویند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، یکی از بهترین کار‌ها این است که ماهی بخورید.   در یک تحقیق جدید، محققان خطر مرگ ناگهانی ناشی از حمله قلبی در بین پزشکان آمریکا را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه حدودا یک‌ساله، ۲۰ هزار و ۵۵۱ تن (افراد ۴۰ تا ۸۴ ساله) انتخاب شدند و رژیم غذایی آنها بررسی شد. در پایان آزمایش، ۱۳۳ مرگ ثبت شد که پس از در نظر گرفتن عوامل مختلف مرتبط، محققان دریافتند کسانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند، خطر مرگ ناگهانی را در مقایسه با افرادی که ماهانه کمتر ماهی خورده بودند، ۵۲ درصد کاهش می‌دهد.   محققان هیچ سود قابل توجهی از خوردن یک نوع خاص ماهی یا مصرف بیش از یکبار در هفته نیافتند. آنها همچنین گفتند که خوردن ماهی موجب کاهش تعداد حملات قلبی نمی‌شود اما احتمال وقوع چنین حادثه‌ای را کاهش می‌بخشد.   خوردن ماهی موجب تثبیت ریتم قلب می‌شود   ماهی، دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی است و بیشتر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را دارا است اما ویژگی مخصوص ماهی که آن را از سایر مواد غذایی متمایز ساخته است، نوع چربی موجود در آن است.   ماهی، یکی از منابع خوب آهن است. ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد، روی است. ماهی از منابع غنی فلوئور است که در سلامت و استحکام دندان‌ها و در پیشگیری و پوسیدگی دندان تأثیر مهمی دارد. به‌علاوه این‌که از منابع خوب فسفر نیز محسوب می‌شود. فسفر ماده‌ای است که همراه با کلسیم در سلامت و استحکام استخوان‌ها تأثیر مهمی دارد. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم نیز است.   محققان در مطالعه بالا دریافتند که ماهی‌های چرب، مانند ماهی تن و ماهی آزاد، مملو از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که برای کمک به تنظیم عملکرد قلب و عروق و سرکوب ریتم‌های خطرناک قلب، نقش مهمی دارند.   آریتمی به وضعیتی که قلب، بی‌نظم کار می‌کند، اشاره دارد. این وضعیت ممکن است ناشی از حرکات بیش از حد سریع یا بیش از حد آهسته قلب باشد. اسید‌های چرب امگا ۳ کمک می‌کنند تا ماهیچه‌های قلب آرام شوند و خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهند.   امگا ۳ مزایای دیگری دارد   اسید‌های چرب امگا ۳ نه تنها برای تقویت عملکرد قلبی عروقی، بلکه جهت بهبود سلامت عمومی نیز اهمیت دارد. یک رژیم غذایی مملو از امگا ۳، برای سلامت چشم بسیار کارساز است. امگا ۳ با خطر کمتر دژنراسیون ماکولا همراه است که عامل آب مروارید، یکی از علل اصلی نابینایی امروز است.   امگا ۳ به کاهش مواد شیمیایی التهابی مانند ایکوسانوئید‌ها و سیتوکین‌ها کمک می‌کند. التهاب بیش از حد می‌تواند منجر به سرطان و بیماری قلبی شود.   این اسید چرب مفید، موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود. همچنین می‌تواند در مدیریت اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی، افسردگی و اختلال دوقطبی کمک کند. در نهایت نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری روانی و بیماری آلزایمر مرتبط است.   مصرف امگا ۳ به کاهش درد مفصلی در افراد مبتلا به آرتریت کمک می‌کند. این اسید‌های چرب همچنین جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد، منجر به افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.   تحقیقات دیگر، نشان‌دهنده فواید سودمند مشابه برای مردان است. تحقیق بزرگ دیگری نشان داد که مصرف ماهی به صورت منظم، خطر فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد. ضربان قلب بی‌قاعده و سریع، علت اصلی مرگ ناگهانی است.
0 0
نویسنده :
تاریخ ارسال : 1399/10/17 17:00:27

پست های مشابه
رژیم غذایی سوپ کلم یک رژیم لاغری کوتاه مدت است اما دنبال کردن این برنامه برای مدت طولانی ... ادامه مطلب 23
محققان آمریکایی معتقدند کمبود ویتامین B۱۲ در بروز وزوز گوش نقش اساسی دارد. ادامه مطلب 18
اگربه دنبال راهکار‌های ساده و عملی برایدفع سنگ کلیه می‌گردید، این مطلب را بخوانید. ادامه مطلب 30
رئیس انجمن تغذیه ایران : افرادی که در بحران کرونا دچار افسردگی و اضطراب شده‌اند، بهتر است عصر‌ها ... ادامه مطلب 31
روش‌های ساده‌ای برای کنترل اضطراب و حمله عصبی وجود دارد که ما در این مطلب سعی کرده ایم ... ادامه مطلب 32
ماهی خوردن موجب تثبیت ریتم قلب می‌شود. ادامه مطلب 39
اگر از چربی‌هایی که زیر پوستتان جا خوش کرده اند خسته شده‌اید و می‌خواهید خوش اندام‌تر شوید، باید ... ادامه مطلب 36
یک متخصص تغذیه با اشاره به عوامل مؤثر در بروز فشار خون بالا، گفت: اصلاح سبک تغذیه در ... ادامه مطلب 28
تقویت ایمنی بدن، یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا است که همواره متخصصین تغذیه بر آن ... ادامه مطلب 34
ی افراد بر اثر خوردن ماهی همراه با ماست و دوغ سردی‌شان می‌کند، ولی بعضی دیگر دچار هیچ ... ادامه مطلب 32
با سرعت گرفتن شیوع ویروس کرونا در ده ماه گذشته، طرح محدودیت‌های کرونایی بکار گرفته شد تا با ... ادامه مطلب 35
درد قلب یکی از درد‌های شایع مخصوصا در سنین بالا است که حتی ممکن است به قلب مربوط ... ادامه مطلب 49