در دوران کرونا پزشکان توصیه می کنند پروتئین های کم چرب جایگزین فست فودها شود.
با توجه به همه گیری بیماری کووید ۱۹، آگاهی و پیروی از ۱۰ توصیه تغذیه‌ای زیر، ضمن پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های غیرواگیر و مزمن، به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها کووید-۱۹ کمک خواهد کرد: ۱- رعایت دو اصل مهم رژیم غذایی یعنی:
تعادل (مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی موردنیاز برای حفظ و ارتقای سلامت)
تنوع (مصرف انواع مواد خوراکی از ۶ گروه اصلی غذایی (نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فراورده‌های لبنی، گوشت و جانشین‌های آن اعم از حبوبات و تخم مرغ و نیز روغن‌ها و چربی ها)
همچنین مصرف سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده در برنامه غذایی روزانه

۲- توجه به انرژی دریافتی از مواد غذایی و انرژی مصرفی در فعالیت‌های فیزیکی، برای پیشگیری از ابتلا به اضافه وزن و چاقی

۳- مصرف روزانه­ دست کم ۶ تا ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات بدون شیرینی یا کم شیرین

۴- دریافت روزانه­ منابع غذایی پروتئین کم چرب (با تاکید بر ماهی و گوشت‌های سفید)، روی، آهن و سلنیم (شامل انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات، تخم مرغ، شیر و فراورده‌های لبنی، انواع سبزی‌های برگ سبز و انواع مغزها)

۵- دریافت روزانه­ منابع غذایی ویتامین C (شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله انواع مرکبات، کیوی، پیاز خام، جوانه  غلات و حبوبات، سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گوجه فرنگی، فلفل دلمه­، شلغم)،  ویتامین A یا اشکال پیش ساخته­ آن (از جمله انواع میوه‌ها و سبزی‌های زرد یا نارنجی رنگ شامل هویج، کدوحلوایی، سبزی‌های برگ سبز تیره مثل اسفناج و کاهو و زرده تخم مرغ)،  ویتامین E (موجود در مغزها/آجیل و روغن ها)، ویتامین D (شامل انواع ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ) و ویتامین‌های گروه B (شامل انواع نان و غلات سبوس دار، حبوبات، سبزی‌های برگ سبز، شیر و فرآورده‌های لبنی، انواع گوشت‌ها، تخم مرغ و مغزها)

۶- دریافت کافی اسید‌های چرب امگا-۳ با مصرف دست کم ۲ بار ماهی در هفته، گردو، روغن کانولا و دیگر منابع آن

۷-دریافت مکمل غذایی ویتامین D (بسته به سن و سطح سرمی آن) با تجویز پزشک یا کارشناس تغذیه مطابق با پروتکل کشوری مکمل یاری این ویتامین

۸- استفاده ار فراورده‌های غذایی پروبیوتیک شامل ماست کم چرب پروبیوتیک، کفیر و پنیر کم چرب پروبیوتیک

۹-پرهیز از مصرف قند‌های ساده، غذا‌های پرچرب، سرخ شده، شور یا تهیه شده در بیرون از منزل

۱۰- پرهیز از مصرف غذا‌های خام یا نیم پز مانند تخم مرغ عسلی، استیک و کباب‌هایی که مغر آن به طور کامل پخته نشده باشد.
0 0
نویسنده :
تاریخ ارسال : 1399/11/18 10:37:48

پست های مشابه
نیرو‌های مسلح کشورمان در سال‌های اخیر دستاورد‌های مهمی در عرصه خودرو‌های تاکتیکی داشته‌اند. ادامه مطلب 17
بحث فاصله‌گذاری بین دریافت دوز‌های واکسن کرونا همچنان در محافل علمی داغ است و انگلیس از جمله کشورهایی ... ادامه مطلب 13
شب آخر ماه رمضان همواره شب بسیار مبارکى است و براى این شب چندین عمل وارد است. ادامه مطلب 14
حفظ کردن به جای یاد گرفتن و درس خواندن شب امتحانی از عادت‌های اشتباه دانش آموزان و دانشجویان ... ادامه مطلب 16
هنگامی که عاج دندان دچار منافذ میکروسکوپی شود و محافظت نشده باقی بماند، دندان‌ها حساس می‌شود و به ... ادامه مطلب 13
چین نیز مانند هند سرزمین شگفتی هاست، اما نه از نظر سنت و رسم و رسوم، بلکه از ... ادامه مطلب 20
امروزه رایج‌ترین سند تجاری در میان مردم چک است و یکی از مسائلی هم که ممکن است در ... ادامه مطلب 23
روز عید فطر روز بسیار مهمّى براى مسلمانان است؛ زیرا پس از یک ماه روزه و تهجّد و ... ادامه مطلب 24
“خوش بینی و مثبت اندیشی” از صفاتی است که زندگی را برای انسان‌ها راحت‌تر و شاد‌تر می‌کند پس ... ادامه مطلب 29
اوائل ماه مه امسال، میلیارد‌ها ″زنجره″ که از سال ۲۰۰۴ زیر زمین بودند سر از خاک بیرون آوردند ... ادامه مطلب 21
برنامه واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در ایران وارد مرحله دوم شده است. ادامه مطلب 24
لوازم منزل را می‌توان بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر هم تمیز کرد و روش‌های بسیار مناسبی برای ... ادامه مطلب 20