التهاب واکنش سیستم ایمنی بدن است که به طور خودکار ایجاد می‌شود و به عنوان یک مکانیسم محافظتی عمل می‌کند.
 هرچند مقدار کمی التهاب می‌تواند به نفع بدن باشد، اما التهاب مزمن منجر به انبوهی از بیماری‌ها از دیابت تا بیماری‌های قلبی می‌شود. مطالعات آن را با بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت و سرطان نیز مرتبط می‌دانند.
رژیم غذایی نقش مهمی در سلامتی شما دارد. آنچه می‌خورید، از جمله سبزیجات، میوه‌ها و حتی ادویه‌های مختلف، می‌تواند برمیزان التهاب بدن شما تأثیر بگذارد.
التهاب نشانه عفونت نیست حتی موقعی که یک عفونت موجب التهاب می‌شود. عفونت به علت یک ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد می‌شود، ولی التهاب پاسخ بدن نسبت به آن است.

استرس بالا و استفاده فراوان از غذا‌های فرآوری شده، بسیاری از ما امروزه دچار التهاب مزمن هستیم، نوع شدیدی از التهاب که تعادل بدن را از بین می‌برد، و خطر همه چیز از جمله آکنه و آلرژی، تا مشکلات روده، اختلالات عصبی، بیماری‌های خود ایمنی، و درد مفاصل را افزایش می‌دهد.

درد، قرمزی، بی حرکتی، تورم و گرمی از علائم مهم التهاب در عضوی از بدن هستند

با گنجاندن برخی مواد غذایی در سبد تغذیه‌ای میتوان باعث کاهش التهاب در بدن شد از انجمله میتوان به زنجبیل اشاره کرد که مانند آسپرین و برخی از سایر دارو‌های دیگر ضد میگرن و برای کنترل عکس العمل‌های التهابی شامل هیستامین و درد کمک می‌کند.

خواص ضدالتهابی زنجبیل برای تسکین درد عضلانی و آرتروز عالی است. زنجبیل حاوی مواد ضدالتهابی قوی به نام گینجرول است.
مصرف منظم زنجبیل موجب کاهش تدریجی درد، افزایش سرعت عمل و تحرک و کاهش تورم می‌شود. خواص ضدالتهابی زنجبیل موجب بهبود گوارش و تسکین دل پیچه و رفع تهوّع و گاز روده می‌شود و برای درمان سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی دیگر نیز مفید است.
التهاب، نشانه‌ها و عوارض
سیر
سیر خام ناشتا خواص ضد التهابی و ضد عفونی قوی دارد و زنان باردار را در برابر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می‌کند.
سیر اغلب به دلیل خواص دارویی آن معروف است و خاصیت ضد التهابی نیز به فواید دیگر این ماده‌ی غذایی افزوده می‌شود. تحقیقات نشان داده است سیر از گسترش مواد التهابی که سیتوکین نام دارند، جلوگیری می‌کند. حرارت دادن به سیر تأثیرات ضد التهابی آنرا افزایش می‌دهد.
بسیاری از مطالعات انجام‌شده بر روی خواص سیر نشان می‌دهند که خوردن آن با معده‌ی خالی سبب می‌شود که به صورت یک آنتی‌بیوتیک طبیعی بسیار قدرتمند عمل کند. این تاثیر بسیار بیش‌تر است زمانی که سیر را قبل از صبحانه بخورید، زیرا باکتری در معرض آن قرار می‌گیرد و نمی‌تواند از خود دفاع کند و در برابر قدرتش از پای درمی‌آید.

زردچوبه
محققان پژوهش‌های زیادی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که زردچوبه در واقع دارای ترکیباتی با خواص درمانی قدرتمند است. این ترکیبات به نام کورکومینوید شناخته می‌شوند که مهمترین آن‌ها کورکومین است.
کورکومین یک ماده فعال اصلی در ترکیبات زردچوبه است؛ یک ضدالتهاب موثر با خواص آنتی‌اکسیدان قوی که ۳ درصد از وزن زردچوبه را تشکیل می‌دهد. دوز مصرف مناسب این ماده را ۱ گرم در روز توصیه کرده‌اند. رسیدن به این میزان مصرف از کورکومین فقط با استفاده از پودر زردچوبه به عنوان ادویه در طول یک روز بسیار سخت است. به همین دلیل برای بهره‌مند شدن از تمام خواص زرد چوبه شما می‌توانید از کپسول زردچوبه استفاده کنید.

هل
هل به بهبود سلامت گوارشی کمک می‌کند و مانع برخی بیماری‌های جدی مانند سرطان می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی آن می‌تواند سلامت قلبی را تقویت کند. هل همچنین حاوی فیبر است، مواد مغذی که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک کند و می‌تواند سطح فشارخون را کاهش دهد و این برای قلب مفید است، در این مورد هل سیاه مفید‌تر از هل سبز است.

فلفل سیاه
فلفل سیاه به عنوان شاه ادویه‌ها شناخته می‌شود. به طور سنتی، مردم از فلفل سیاه برای درمان برخی از بیماری‌ها مانند آسم، اسهال و بسیاری دیگر از بیماری‌های معده استفاده می‌کردند. تحقیقات نشان می‌دهد که فلفل سیاه و پیپرین ترکیب اصلی فعال آن در کاهش التهاب در بدن نقش اساسی دارد.
فلفل سیاه همچنین دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدانی، تقویت کننده سیستم ایمنی و کاهش تب است. فلفل دارای خواص ضد التهابی است. فلفل سیاه به پاکسازی ریه‌ها کمک کرده و تولید مخاط درون ریه‌ها را کاهش می‌دهد.
پاکسازی ریه‌ها نیز در کاهش درد قفسه سینه مؤثر است. خاصیت ضد التهابی موجود در فلفل به درمان التهاب ناشی از سرفه در بیماری سل کمک می‌کند.

چای سبز
چای سبز به دلیل داشتن مواد ضد سرطانی به مانند کاتچین که آنتی اکسیدان قوی است، در میان مردم شهرت پیدا کرده است.
این گیاه مملو از ترکیبات سالم بنام پلی فنول، به ویژه اپی گالوکاتکین است. همچنین ممکن است به افراد در از دست دادن چربی‌های بدن و کاهش التهاب نیز کمک کند.

دارچین
دارچین غنی از آنتی اکسیدان‌های قوی مانند پلی فنول‌ها است. در یک مطالعه که فعالیت آنتی اکسیدانی ۲۶ عصاره را در آن مقایسه می‌کرد، دارچین به عنوان غذای برنده این تحقیق در نظر گرفته شد. همچنین تنظیم کنندگی قند خون و خواص ضد التهابی دارچین در رسیدن به این مهم بی تأثیر نخواهد بود.

مصرف سبزیجات برگدار
مصرف روزانه سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کیل، آراگولا یا کاهو یکی از مفیدترین عادات غذایی است که می‌توانید برای کاهش التهاب دنبال کنید. این سبزیجات برگ دار به لطف محتوای ترکیبات آنتی اکسیدانی و زیست فعال خود به کاهش التهاب و پیشگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد و ایجاد التهاب جدید کمک می‌کنند.   التهاب، نشانه‌ها و عوارض
در ادامه برای حفظ سلامتی بدن باید از غذا‌های التهاب زا نیز خودداری کرد برای مثال، غذا‌های فراوری شده مثل فست فود، غذا‌های منجمد و گوشت‌های فراوری شده موجب افزایش سطح CRP می‌شوند. غذا‌های سرخ شده و روغن‌های نیمه هیدروژنه که حاوی چربی‌های ترانس اند نیز التهاب‌زا هستند.
غذا‌های ناسالم: فست‌فود، چیپس، چوب شور یا بیسکوییت نمکی-کربوهیدرات‌های تصفیه شده: نان سفید، پاستا، نان تورتیلا، بیسکوییت‌های ترد، غذا‌های سرخ شده مانند: سیب زمینی سرخ شده، دونات، مرغ سوخاری، پنیر موزارلا سوخاری، اگرول (خمیر تخم‌مرغی)، نوشیدنی‌های شیرین مانند: نوشابه، چای شیرین، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، گوشت‌های فراوری شده: بیکن، سالامی، هات داگ، گوشت‌های کنسروی و دودی و چربی‌های ترانس مانند: روغن‌های نیمه هیدروژنه، مارگارین التهاب زا هستند و باید در مصرف ان‌ها دقت کرد. یادمان باشد، التهاب‌های اندک و مزمن، به تدریج منجر به بروز بیماری می‌شوند. با مصرف خوراکی‌هایی مثل فلفل، شکلات تلخ، ماهی و روغن زیتون فرا بکر می‌توانید سطح التهاب را در بدنتان کنترل کنید.
0 0
نویسنده :
تاریخ ارسال : 1399/11/26 13:51:31

Captcha

پست های مشابه
ادامه مطلب 244
ادامه مطلب 308
ادامه مطلب 984
ادامه مطلب 237
ادامه مطلب 261
ادامه مطلب 209
ادامه مطلب 216
ادامه مطلب 215
ادامه مطلب 222
ادامه مطلب 222
ادامه مطلب 200
ادامه مطلب 234