اگر به خاطر شغل و حرفه تان مجبورید ساعات زیادی از روز را پشت میز کار بگذرانید، توصیه کارشناسان را جدی بگیرید و بیشتر به فکر سلامتی تان باشید و جلوی بیماریهای ناشی از پشت میزنشینی را بگیرید.
نتایج برخی از تحقیقات نشان میدهد پشت میزنشینی، یکی از مهمترین عوامل ابتلا به اضافه وزن و چاقی است؛ استرس، بیماریهای مفصلی و بسیاری از بیماریهای دیگر نیز از جمله عوارض پشت میزنشینی به شمار میروند، اما اگر به خاطر شغل و حرفه تان مجبورید ساعات زیادی از روز را پشت میز کار بگذرانید، توصیه محققان به شما این است که با رعایت ۱۰ نکته زیر، بیشتر به فکر سلامتی تان باشید و جلوی بیماریهای ناشی از پشت میزنشینی را بگیرید: با رعایت ۱۰ نکته زیر، بیشتر به فکر سلامتی تان باشید و جلوی بیماریهای ناشی از پشت میزنشینی را بگیرید. ۱۰ توصیه مهم سلامتی به "کارمندان پشت میز نشین"۱ - در وضعیت مناسبی بنشینید اگر بدن شما در حالت نشسته یا حتی ایستاده، وضعیت مناسبی نداشته باشد، قطعا پس از مدت کوتاهی استرس به سراغ تان خواهد آمد. یکی از راههای فرار از استرس هم پرخوری است و نتیجه پرخوری هم چیزی نیست، جز چاقی. از طرف دیگر، وضعیت نامناسب بدن برای مدت طولانی سبب آسیب مفاصل و دردهای منطقهای میشود؛ بنابراین پژوهشگران بهترین وضعیت بدن را در حالت نشسته برای ساعات طولانی، این طور عنوان کرده اند:
_ طول کفی صندلی باید به اندازهای باشد که از نشیمن گاه تا زانوی شما به طور کامل روی آن قرار گیرد.
_ صندلی تان باید حتما تکیه گاه داشته باشد تا بتوانید کمرتان را به آن تکیه دهید. در غیر این صورت بهتر است صندلی تان را به دیوار بچسبانید و از دیوار به عنوان تکیه گاه استفاده نمایید. _ هنگام کار با کامپیوتر، باید مچ و ساعد دست تان در یک راستا قرار داشته باشند و برای جلوگیری از درد مفاصل مچ دست، نباید مدام آنها را خم و راست کنید.
_ هنگام کار با کامپیوتر، باید سر و گردن تان به طور مستقیم رو به روی مانیتور قرار داشته باشند. در غیر این صورت و با خم نگه داشتن سر و گردن تان به مدت طولانی، دچار گردن درد خواهید شد. _ به منظور پیشگیری از گردن درد، بهتر است هر چند دقیقه یک بار، چند ثانیه ورزشهای مناسب برای گردن را انجام دهید و گردن تان را به طرفین بچرخانید.
_ هنگام نوشتن یا کار با کامپیوتر، آرنج خود را در نزدیکترین حالت به بدن قرار دهید؛ آن هم در وضعیت ۹۰ یا ۱۲۰ درجه.
_ سعی کنید موقع انجام کار، بازوها و شانه هایتان را در وضعیتی کاملا راحت قرار دهید و آنها را خیلی بالاتر یا پایینتر از سطح میز کارتان نبرید.
_ کف پاهای تان باید کاملا چسبیده به زمین باشد و اگر صندلی تان بلند است و پاهای تان به زمین نمیرسد، بد نیست که از یک زیرپایی استفاده کنید.
_ بهتر است که کفی و تکیه گاه صندلی تان فوم دار باشد، نه چوبی یا آهنی. این طوری فشار کمتری به کمرتان وارد میشود و دیرتر خسته میشوید. ۲ - هر چند دقیقه یک بار، از جای تان بلند شوید و چرخی بزنید بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان، بدن هر فرد فقط ۲۰ دقیقه میتواند تحمل قرار داشتن در یک وضعیت ثابت را داشته باشد؛ بنابراین بهتر است که هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار، از جای تان بلند شوید و مدت ۳۰ ثانیه قدم بزنید، یا بدن تان را کش و قوس دهید.
۳ - حرکات تکراری انجام ندهید تکرار مداوم یک حرکت (مانند جواب دادن به تلفن) میتواند آزاردهنده و استرس آور باشد. به همین خاطر بهتر است که در صورت امکان و اگر ضرورتی حس نمیکنید، کارهای تکراری انجام ندهید یا نوع کارتان را عوض کنید. برای مثال، به جای خم و راست کردن مداوم دست تان برای پاسخ گویی به تلفن ها، از یک هدفون استفاده کنید و تلفنهای شخصی تان را به ساعات یا روزهای خلوت تان اختصاص دهید.
۴ - نمایشگر کامپیوترتان را در وضعیت مناسبی قرار دهید تا چشم یا مفاصل گردن تان اذیت نشوند وضعیت مناسب یعنی اینکه نمایشگر درست روبه روی شما به فاصله ۵۰ سانتی متر از چشم تان قرار داشته باشد و صفحه نمایشگر رو به پنجره هم نباشد تا انعکاس نور بیرون روی نمایشگر، چشمهای شما را اذیت و خسته نکند. در ضمن، بد نیست که برای جلوگیری از خشکی یا سوزش چشم، مدام به صفحه کامپیوتر زل نزنید و هر ۱۵ دقیقه یک بار، دست از کار با کامپیوتر بکشید.
۵ - مراقب گردن تان باشید به منظور خم شدن کمتر گردن تان هنگام تایپ کردن، بهتر است که از وسیلهای برای نگهداری کاغذها در کنار صفحه کلید استفاده کنید. ۶ - میزتان را تمیز کنید برای اینکه به آلرژی یا سایر بیماریهای عفونی مبتلا نشوید، باید هر روز صفحه کلید، نمایشگر، سطح میز، تلفن یا هر وسیله دیگری که روی میزتان قرار دارد را گردگیری کنید و هفتهای یک بار هم آنها را ضدعفونی نمایید. باکتریهای روی میز میتوانند سلامتی شما را تهدید کنند.
۷ - میز خود را همیشه مرتب نگه دارید و اجازه ندهید که آشفته و درهم برهم شود شلوغی میز کار باعث خستگی زودرس و استرس میشود و یکی از عوامل اتلاف وقت کاری به شمار میرود.
۸ - میز کار خود را تبدیل به میز غذا نکنید قراردادن خوراکیهای رنگارنگ و پرکالری روی میز کار، اشتهای شما را به غذا خوردن افزایش میدهد؛ حتی اگر گرسنه هم نباشید. شما میتوانید برای حفظ سلامت و تناسب اندام خود، به جای چیپس و پفک و شکلات، کمی میوه خشک یا انواع آجیل را درون کشوی میزتان نگهداری کنید.
۹ - میزتان را زیبا کنید زیبا بودن میز کار یکی از عوامل افزایش دهنده انگیزه کاری و لذت بردن از ساعات کار است. شما میتوانید با قرار دادن عکس فرزندتان خود یا حتی یک گلدان کوچک روی میز، فضای کاری تان را کاملا عوض کنید.
۱۰ - زمان برگشتن به خانه، بهترین فرصت برای پیاده روی یک فرد پشت میزنشین است پس تنبلی را کنار بگذارید و برای حفظ سلامت جسم و روان تان، پیاده روی را به فهرست کارهای روزانه خود اضافه کنید.