رها اکسچنج

دلایل ضرورت آب نوشیدن به میزان کافی را بدانید.
مطالعات مختلف نشان می‌دهند که آب نوشیدن کافی موجب حفظ هوشیاری و شادابی می‌شود. همچنین، میزان حوصله و حالات اخلاقی افراد ارتباط مستقیم با میزان آب مصرفی در طول روز دارد.   آب نوشیدن کافی چه ضرورتی دارد؟   مطالعات مختلفی درباره تأثیر آب کافی نوشیدن بر سلامت فیزیکی و روحی صورت گرفته است. در این تحقیقات مشخص شد کمبود مصرف آب علاوه بر این‌که عامل سردرد، تشنگی، خواب‌آلودگی و اختلال در تمرکز است، موجب کاهش رضایت، آرامش، احساسات مثبت، نشاط و فعالیت فیزیکی می‌شود. در حالی‌که مصرف آب کافی، خستگی، سکون، گیجی، تشنگی و خواب‌آلودگی را کاهش می‌دهد.   بر اساس این تحقیقات، به طور متوسط مصرف روزانه ۲.۵ لیتر (در حدود ۱۰.۵ لیوان) آب جهت دستیابی به بهترین نتیجه، کافی است.   بوی بد دهان، یبوست و سوء هاضمه، میل شدید و ناگهانی به غذا، احساس خستگی و بی‌حالی، درد مفاصل و عضلات، گرفتگی عضلات و افزایش ضربان قلب، مهم‌ترین علائم کم‌آبی بدن هستند.   دو سوم وزن بدن از آب تشکیل شده است. همه سلول‌ها، اعضا و بافت‌های بدن برای عملکرد و ادامه حیات به آب وابسته هستند.   برخی از مهم‌ترین وظایف آب در بدن   - به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می‌کند   - دمای بدن را تنظیم می‌کند   - حرکات مفاصل را روان می‌کند   - از مفاصل، ستون فقرات و بافت‌ها محافظت می‌کند   - به دفع سموم و مواد زاید بدن کمک می‌کند   - یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی و نشاط پوست است   - به هضم غذا کمک می‌کند   - سبب کاهش وزن می‌شود   - به جذب مواد مغذی در بدن کمک می‌کند   - از همه اعضای حیاتی بدن محافظت می‌کند   - به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند   - اکسیژن را مرطوب می‌کند تا برای تنفس قابل استفاده شود   - به حمل مواد مغذی و آب به سلول‌ها کمک می‌کند   - عملکرد کلیه‌ها به آب وابسته است   ممکن است بر اثر شرایطی خاص مانند تعرق زیاد، اسهال و استفراغ، دیابت، فعالیت شدید فیزیکی و تکرر ادرار، بدن آب بیشتری از دست دهد.   برخی از مهم‌ترین علائم کم‌آبی بدن   - سردرد و سرگیجه   کاهش آب بدن می‌تواند به کاهش آب احاطه کننده مغز منجر شود. نقش مایع دربرگیرنده مغز، جلوگیری از ضربه و تکان مغز است.    بر اساس گزارشی که به تازگی در کتاب Clinical Neurology منتشر شد، میگرن و سردرد‌های تنشی بر اثر کم‌آبی تشدید می‌شوند.   - تمرکز نداشتن   بیش از ۷۵ درصد مغز از آب تشکیل شده است و فراموشی، کاهش حافظه و تمرکز نداشتن، از مهم‌ترین علائم کم‌آبی بدن محسوب می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که کم‌آبی مغز، در احساس خستگی، استرس (دلهره) و نوسانات خلقی نیز نقش دارد.   - بوی بد دهان   کاهش آب، سبب کاهش بزاق و افزایش باکتری در حفره دهان می‌شود و همین مسأله، بوی بد دهان را به دنبال دارد.   - یبوست و سوء هاضمه   نقش آب در سامانه گوارشی، مانند روان‌کننده است و سبب انعطاف‌پذیری دستگاه گوارشی می‌شود.   - میل شدید و ناگهانی به غذا   گاه، تشنگی سبب ارسال سیگنال‌های غلط به مغز می‌شود و فرد احساس گرسنگی می‌کند. از بین رفتن تعادل مایعات و الکترولیت بدن نیز تمایل به مصرف غذا‌های شور را افزایش می‌دهد.   - احساس خستگی و بی‌حالی   کاهش آب بدن می‌تواند به کاهش فشار و اکسیژن خون منجر شود که خواب‌آلودگی، خستگی و بی‌حالی را به دنبال دارد.   - درد مفاصل و عضلات   حدود ۸۰ درصد مفاصل و عضلات از آب تشکیل شده است و درد عضلات و مفاصل می‌تواند یکی از نشانه‌های کم‌آبی بدن باشد.   - تغییر رنگ و کاهش ادرار   - گرفتگی عضلات   - پوسته پوسته شدن لب و اطراف دهان   - افزایش ضربان قلب   - خشکی مو و پوست   - خشکی دهان   جهت هیدراته کردن بدن، مصرف حداقل ۸ لیوان آب در روز و سبزیجات و میوه‌های تازه ضروری است.   گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS One منتشر شده است.
0 0
نویسنده : کلاکت
تاریخ ارسال : 1400/01/06 21:41:37

Captcha

پست های مشابه
انسان، حیوانی است که به سینما می‌رود. (جورجو آگامبن) ادامه مطلب 285
ادامه مطلب 268
ادامه مطلب 1259
ادامه مطلب 255
ادامه مطلب 272
ادامه مطلب 224
ادامه مطلب 285
ادامه مطلب 241
ادامه مطلب 245
ادامه مطلب 246
ادامه مطلب 253
ادامه مطلب 266