بهبود حافظه دیداری در بهبود وضعیت تحصیلی و همچنین زندگی فرد مؤثر است.
 مانند هر مهارت دیگری، حافظه دیداری نیز به روش‌های مختلف تقویت می‌شود. بهبود حافظه دیداری در بهبود وضعیت تحصیلی و همچنین زندگی فرد مؤثر است. تقویت حافظه دیداری بار شناختی بسیاری از کار‌ها و وظایف را کاهش می‌دهد.
تکنيک تقویت حافظه دیداری
همین حالا اگر بگویم «صندلی»، تصویر آن به ذهنتان می‌آید، بی هیچ زحمتی، بدون اینکه به حافظه‌تان فشار بیاورید. اگر بگویم «خوش‌حالی» چطور؟ خوش‌حالی مفهومی انتزاعی و شخصی است؛ بنابراین ذهن بر مبنای خاطرات پیشین ما از خوش‌حالی، تصویری برای آن خلق می‌کند. هر واژه‌ای واکنشی در ذهن خلق می‌کند.

۱. تکنیک به‌خاطرسپاری چهره
مهم‌ترین دلیل فراموشی چهره آدم‌ها بی‌توجهی و نداشتن تمرکز در دیدار اول است. راه به‌خاطرسپردن چهره آدم‌ها شناسایی دلیل اهمیت آن فرد برای شماست.

۲. تکنیک به‌خاطرسپاری نام‌ها
به‌خاطرسپردن نام‌ها با ترکیب حافظه دیداری و شنیداری ممکن می‌شود. حتی اگر نام فرد تصویری در ذهنتان خلق نکند، سرانجام نوشته آن نام به ذهنتان خطور می‌کند. هرچند به چشم نمی‌آید؛ اما این فرایند زمان‌بر است! بهترین کار پیونددادن نام‌ها با تصاویر ذهنی است.
تکنيک تقویت حافظه دیداری
۳. تکنیک به‌خاطرسپاری مکان‌ها
پیش آمده که فراموش کنید خودروتان را کجا پارک کرده‌اید؟ برای اینکه دیگر چنین اتفاقی نیفتد، باید محل موردنظر را با تصاویر ذهنی مربوط به محیط اطراف پیوند دهید؛ مثلا اگر در نزدیکی سطل‌زباله‌ای پارک کردید که یک تابلوی راهنمایی هم در نزدیکی آن است، می‌توانید تجسم کنید تابلو دماغش را به‌خاطر بوی بد سطل‌زباله گرفته است!

۴. شیوه لوکی
شیوه لوکی (Method of Loci)، که به سفر حافظه، قصر حافظه یا کاخ ذهنی معروف است، تکنیکی است برای بهره‌گیری از حافظه دیداری با هدف به‌خاطر‌سپردن داده‌ها.
در این روش، نخست باید خودتان را در محیطی آشنا تصور کنید. در حالی که در فضای ذهنی‌تان پیش می‌روید، از اشیای مختلف برای به‌یادآوردن اطلاعاتی خاص استفاده می‌کنید؛ مثلا تصویر تخت‌جمشید روی میز کارتان احتمالا در به‌یادآوردن نام آقای جمشیدی که ۲ هفته پیش برای چند دقیقه‌ای ملاقاتش کردید کمک می‌کند.

بهره‌گیری از حافظه دیداری در فرایند یادگیری
روشن است که استفاده از برخی ابزار یادگیری دیداری برای تجسم بهتر به اثربخشی بیشتر حافظه دیداری در یادگیری کمک می‌کند. استفاده از ابزار‌های بصری برای ارائه اطلاعات مهم نقش پررنگی در ماندگاری این داده‌ها در حافظه بلندمدت دارد. منتها وقتی با داده‌هایی سروکار داریم که نمود دیداری روشنی ندارند چه کنیم؟ چطور برای این مفاهیم عناصر دیداری بسازیم؟ بر مبنای پژوهش‌های مختلف، گام‌های زیر به شما توصیه می‌شود:

۱. بخش‌بندی کنید
فرقی نمی‌کند موضوع چه باشد؛ آن را در روندی گام‌به‌گام به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. بخش‌بندیِ گام‌به‌گام دنبال‌کردن موضوع را ساده‌تر می‌کند. 
۲. درباره تکنیک به مخاطب توضیح دهید
برای او روشن کنید که می‌تواند با این ترفند اطلاعات را بهتر و ساده‌تر به‌خاطر بسپارد. از او بخواهید مکانی آشنا را انتخاب و تصور کند در حال گشت‌زنی در آن است. سپس بین اشیا و اقلام خاص (مواردی که از نظر ذهنی برای فرد قابلیت ایجاد پیوند را داشته باشند) در مسیرش و هریک از گام‌های مطرح‌شده پیوندی ذهنی ایجاد کند (تکنیک کاخ حافظه).

۳. از مخاطب بخواهید تمرین کند
لازم نیست هر روز این کار را انجام دهد؛ اما به‌کارگیری منظم قوه تجسم و تصویرسازی توانایی به‌خاطرسپردن اطلاعات را تقویت می‌کند. به‌علاوه، مهارت آن‌ها در استفاده از تکنیک کاخ حافظه بهبود می‌یابد. موضوع بحث ویژگی‌های محصولی نو باشد یا آموزش فنون برقراری ارتباط، روش‌های آزمون‌پس‌داده‌ای برای تقویت حافظه دیداری و بهره‌گیری از آن در فرایند یادگیری وجود دارند. با بهره‌گیری از این تکنیک‌ها در روند یادگیری می‌توانید توانایی یادآوری اطلاعات ارزشمند را در هنگام لزوم افزایش دهید.

توصیه‌هایی برای تقویت حافظه
تقویت حافظه دیداری یکی از روش‌های اثربخش تقویت حافظه و توانایی به‌یادآوردن است. علاوه بر تکنیک‌هایی که پیش‌تر معرفی کنیم، ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی و ایجاد برخی عادت‌های سودمند نیز نقش شگرفی در بهبود حافظه از جمله حافظه دیداری دارند.
تکنيک تقویت حافظه دیداری
۱. مراقب آنچه می‌خورید باشید
تغذیه سالم نقش مهمی در سلامتی عمومی دارد. وقتی پای حافظه در میان باشد، قضیه مهم‌تر هم می‌شود. بهتر است سراغ کربوهیدرات‌های تصویه‌شده و خوراکی‌هایی با شکر افزوده نروید. در مقابل، این موارد را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید:
کاکائو.
مکمل روغن ماهی.
میوه‌های خانواده توت.
کافئین (فقط بزرگ‌سالان).
غذا‌های سرشار از ویتامین دی. ۲. ذهنتان را ورز دهید
در کنار غذای جسم، از غذای ذهن نیز غافل نشوید. تمرین‌های ذهنی، هم می‌تواند فرح‌بخش باشد و هم به تقویت مهارت‌های شناختی و حافظه کمک کند.

۳. ذهن‌آگاهی را تمرین کنید
تمرین‌های ذهن‌آگاهی  تأثیر انکارناپذیری بر ذهن و روح دارند. به‌علاوه، ذهن‌آگاهی برای بهبود حافظه و توانایی به‌یادآوری بسیار مفید است.

۴. ورزش کنید
ذهن سالم در بدن سالم است! دراین‌باره بسیار گفته و شنیده‌ایم؛ پس ورزش‌کردن را تبدیل به عادت کنید.
تکنيک تقویت حافظه دیداری
۵. خوب بخوابید
مغز ما همه کار‌های روزمره‌مان حتی جزئی‌ترین امور را مدیریت می‌کند. طبیعی است که به زمانی برای استراحت و بازیابی انرژی نیاز داشته باشد. مغز هوشیار و سرزنده برای یادآوری چیز‌ها ضروری است.

۶. داستان‌های کوتاه بسازید
خواندن داستان تفریح جذابی است. منتها اینجا از شما می‌خواهیم داستان را خودتان بنویسید! تصور کنید می‌خواهید خرید روزانه را انجام دهید. چه باید بخرید: مرغ، شیر، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی و ماکارونی. با این‌ها داستانی کوتاه و بامزه بسازید، 
0 0
نویسنده : کلاکت
تاریخ ارسال : 1400/02/27 22:59:29

Captcha

پست های مشابه
انسان، حیوانی است که به سینما می‌رود. (جورجو آگامبن) ادامه مطلب 337
ادامه مطلب 297
ادامه مطلب 1290
ادامه مطلب 286
ادامه مطلب 306
ادامه مطلب 255
ادامه مطلب 320
ادامه مطلب 274
ادامه مطلب 275
ادامه مطلب 279
ادامه مطلب 287
ادامه مطلب 300